Kalm blijven op de périphérique, zo doe je dat! De beruchte ringweg van Parijs hoeft geen obstakel te zijn op weg naar het Zuiden, als je deze dingen maar even onthoudt. Van voorrangsregels, de maximale snelheid, de milieusticker tot alternatieve routes.
1. Binnenring en buitenring: de 2 rijrichtingen
Je komt nog maar net in de buurt van de periferie en meteen al van die verwarrende kreten. Périphérique intérieur en périphérique extérieur, wat moet je daarmee? Geen paniek, dit is simpelweg de manier om de 2 richtingen van de ringweg aan te geven. Onthoud dit:
Périphérique intérieur (=OOSTwaarts/rechtsom)
Dit is het binnenste weggedeelte van de ring waarop het verkeer volgens de wijzers van de klok rijdt, ofwel rechtsom of als je vanaf het noorden komt aanrijden in oostelijke richting. >> Richting: Oost-Frankrijk, Lyon en Route du Soleil
Périphérique extérieur (=WESTwaarts/linksom)
Het buitenste weggedeelte van de ring waarop het verkeer in de tegengestelde richting van de wijzers rijdt, ofwel linksom (dus: als je vanaf het noorden komt aanrijden in westelijke richting). >> Richting: Normandië, Bretagne, West-Frankrijk
2. Voorrang voor invoegers!
Invoegend verkeer heeft voorrang op de ringweg van Parijs (anders dan op de Franse autoroutes!) dus je mag in principe doorrijden als je aankomt. Eenmaal op de ring moet je steeds voorrang verlenen als je op de meest rechter rijstrook blijft. Handigst is daarom de 2e rijbaan van rechts te kiezen: wel dicht bij de afslagen, maar je hoeft niet steeds plek te maken voor invoegers.
3. Ken de naam van jouw afslag ofwel de ‘Porte’
De 30 afritten van de ringweg heten Portes. Om je goed te kunnen oriënteren is het slim vooraf te kijken welke ‘poort’ je moet hebben voor jouw knooppunt. Gek genoeg worden de poorten namelijk consequenter genoemd dan de namen van de verbindende autosnelwegen. Vooral op de digitale verkeersborden met real-time file-informatie.
A1 (Lille/Noord-Frankrijk): Porte de la Chapelle
A4 (Straatsburg/Oost-Frankrijk): Porte de Bercy
A6 (Lyon/Zuidoost-Frankrijk): Porte d’Orléans
A10 (Nantes/Bordeaux/A20/Zuidwest-Frankrijk): Porte d’Italie
A13 (Normandië/West-Frankrijk): Porte d’Auteuil
4. Maximale snelheid op ring van Parijs: 70 km/uur
Op de ringweg mag je niet harder dan 70 km/uur en op minstens 8 plekken staan flitspalen om je daaraan te houden. (En jawel, boetes uit Frankrijk krijg je netjes thuisbezorgd in Nederland). Let op, op delen van de ringweg kan een tijdelijk maximum van 50 km/uur gelden, tijdens dagen van extreme luchtvervuiling, slecht zicht of werkzaamheden aan de weg. Dus houd de digitale informatieborden langs de weg goed in de gaten.
LET OP! Rijd je het centrum van Parijs in? Laat je gaspedaal maar los, want sinds 30 augustus 2021 geldt in bijna alle straten van Parijs een snelheidsbeperking van 30 km/u.
5. Motors en scooters: niet schrikken!
Motorrijders en scooters creëren vaak een extra rijbaan tussen de 2 linker rijstroken van de ringweg. Dus als je helemaal links rijdt word je hierdoor regelmatig rechts ingehaald door fel toeterende motorrijders. Laat je daardoor vooral niet opjagen, maar houd er wel rekening mee via je spiegels. Toch bang voor ‘une petite touche‘? Laat het je vakantiehumeur niet verpesten en check vooraf of je een passende autoverzekering hebt.
6. Tijdstippen om Parijs te vermijden
Het doordeweekse spitsuur kan heftig zijn in Parijs en daarom is het slim om de periferie ‘s morgens tussen 7.00 en 10.00 uur en ’s avonds van 15.30 tot 21.00 uur te vermijden. In de zomervakantie en vooral op zwarte zaterdagen kun je de hoofdstad het beste van 9.00 tot 15.00 uur proberen te ontlopen.
Kom je toch rond die tijd in de buurt van Parijs, check de actuele verkeersinformatie van Groot-Parijs op de website www.sytadin.fr of luister (al voor luchthaven Charles de Gaulle) naar de verkeersradiozender 107.7 FM, om te horen hoe het ervoor staat. Dan kun je tijdig nog besluiten de A86 te pakken, de ring rond groter Parijs (zie hieronder).
7. Franse milieusticker: ook voor de ringweg van Parijs
Sinds 2019 heb je in de binnenstad van Parijs een milieuvignet nodig en tegenwoordig geldt die verplichting OOK op de ringweg van Parijs en zelfs tot een stuk daarbuiten: tot de A86. Op gewone dagen wordt daar niet streng op gecontroleerd, maar in periodes van luchtvervuiling mogen auto’s zonder sticker zich echt niet op de ringweg bevinden (risico €68 boete). Het milieuvignet(€4,51) alleen online te bestellen en de levertijd is 10 dagen tot 3 weken. Wel kun je na aankoop al de factuur meenemen als bewijs en dat raden we je zeker aan als je via Parijs wilt rijden.
LET OP! Diesels verbannen uit Groot-Parijs: pak de A86
Sinds juli 2019 mogen dieselauto’s met het bouwjaar 2000 of ouder niet meer in het gebied binnen de A86 komen. Dus ook niet op de ringweg en in Parijs zelf. Voor diesels van voor 2006 (Crit’Air categorie 4) geldt dit verbod alleen op weekdagen. Op de A86 zelf mogen deze auto’s dus nog wél rijden.
Alternatieve routes rond Parijs
Soms is het een slimmere optie om de A86 te pakken, deze ringweg rond Groot-Parijs is langer maar heeft vaak ook veel minder files. Voor Zuidoost-Frankrijk kun je vanaf de A1 dan het beste eerst een stuk A3 nemen en daarna de A86, die naar de A6 aan de zuidkant van Parijs voert. Wie naar Normandië/West-Frankrijk wil moet via de A86 wel door een lange autotunnel, de Duplex A86: let op, mét tol & niet voor campers!
Andere alternatieve route voor reizigers in (zuid-)oostelijke richting is de Francilienne/A104 en N104, via Marne La-Vallée (of via Evry op de terugweg). Via deze laatstgenoemde snelweg rondom Parijs rijd je meer dan 30 km om, maar op de drukste uren kun je er tijd mee winnen.
LEES OOK:
Autorijden in Parijs: 7 handige tips & adviezen
Sneller doorrijden op de Franse snelwegen, zo doe je dat
De mooiste dorpen en steden langs de autoroutes
17 dingen die Franse grappig vinden aan Nederlanders
Tekst: copyright frankrijk.nl Beeld: Matthieu Milliot (opening), Metro Centric, CC/Steve Shupe, Nicky Bouwmeester, Wikicommons
Dit artikel is tot stand gekomen door research van onze redactie en bevat één gesponsord onderdeel (autoverzekering).
Geen reacties