frankrijk.nl

Met de auto naar Parijs: 7 handige tips

De drukke ringweg, beruchte rotondes, krappe parkeergarages… Met de auto naar Parijs reizen kan wat stress opleveren. Onze tips voor een goede voorbereiding!

Autorijden in Parijs: do or don’t?

De trein is de meest relaxte en milieuvriendelijke manier om naar Parijs te reizen, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar als je met meer dan 2 personen naar de Franse hoofdstad wilt, dan is de auto al snel het goedkopere alternatief*. Voor wie durft tenminste… want Parijs roept schrikbeelden op van overvolle boulevards en heethoofdige, druk claxonnerende Fransen. Dat tweede is een cliché. Maar dat eerste is helaas waar.

autorijden in Parijs: handige tips

Autorijden in Parijs is er de afgelopen jaren niet makkelijker op geworden. Er zijn tegenwoordig veel meer fietsers en er rijden nu ook elektrische steppen op de weg (tot het verboden wordt?). Je moet dus echt continue alle kanten op kijken. Maar dit gezegd hebbende, voor ervaren en een beetje koelbloedige automobilisten blijft Parijs prima te doen. Vooral als je deze adviezen volgt!

1. Niet stressen op de périphérique

Een tijdje geleden gaven we al wat tips voor de ringweg van Parijs. Dat lijstje was vooral voor bestemd voor vakantiegangers op doorreis, maar dit zijn daarvan de 3 belangrijkste punten als Parijs je eindbestemming is. 1. Houd er rekening mee dat de maximale snelheid op de ringweg 70 km/uur is. 2. Laat je niet gek maken door de scooters en motorrijders die graag een extra baan maken tussen de rijstroken in en daarbij agressief toeteren omdat ze erlangs willen (mag uiteraard niet, dus niet te veel door laten opjagen maar wel goed oppassen). 3. Kijk vooraf op de kaart bij welke ‘Porte’ je de stad in moet om bij je hotel te komen. Dat helpt als je navigatie in de heat of the moment onduidelijk is.

autorijden in Parijs: handige tips

2. Milieuvignet nodig in Parijs?

Oui, oui, jazeker, dat is verplicht. Tegenwoordig moeten alle voertuigen in de binnenstad van Parijs een milieusticker (ca. €4) op de voorruit hebben. Anders riskeer je een boete van €68. Deze verplichting geldt in principe alleen binnen de ring, maar tijdens smogperiodes kan ze ook van toepassing zijn voor de périphérique. Het vignet tijdig bestellen op internet (enige manier) is dus sterk aan te raden. Reken op 2 weken levertijd. Overigens mag je tijdens smogperioden alleen Parijs in als je een relatief ‘schone’ auto hebt. Het cijfer op je milieusticker is daarvoor bepalend. En let op, vanaf zomer 2019 mogen oude diesels de hoofdstad sowieso niet meer in. Hier meer informatie over het Franse milieuvignet

autorijden in Parijs: handige tips

3. Op straat parkeren in Parijs, hoe moeilijk is dat en waar kan het?

Behalve in de Marais en op het Ile-de-la-Cité zijn er in de meeste wijken van Parijs aardig wat parkeerplaatsen op straat. Deze hebben alleen lang niet altijd het goede formaat… Parijzenaren zijn daarom niet bang om te ‘bumperkussen’: ofwel met hun bumper tegen al geparkeerde auto’s duwen om hun auto in een kleine parkeerplek te krijgen. Niet iedereen durft dat aan en de meeste Nederlanders moeten flink zoeken naar de wat grotere parkeerplekken in Parijs. Ook iets om rekening mee te houden: je mag maximaal 6 uur achtereen op straat parkeren.

autorijden in Parijs: handige tips Past net… parkeren als een Parijzenaar

4. Wat kost op straat parkeren in Parijs? En hoe kun je betalen?

Je hoeft op straat alleen te betalen tussen 9.00 en 20.00 uur en in de meeste wijken is parkeren gratis op zon- en feestdagen. Reken op €5-€6 per uur in de binnenstad van Parijs en circa €2,50-€4 per uur in de buitenste ring van arrondissementen (18e, 17e, 16e, 15e etc.). Zie hier een kaartje op de website van de gemeente Parijs. Je kunt bij de parkeermeters op straat gewoon met je Nederlandse pinpas of creditcard betalen De vroegere prepaid parkeerkaarten (‘Paris Carte’) zijn sinds 2018 niet meer de krijgen.

Je kunt in principe ook betalen met parkeerapps in Parijs: maar EasyPark is volgens ons de enige voor Nederlanders downloadbare app die ook in Frankrijk werkt. Parkeerboetes zijn in Parijs overigens minder hoog (€35 of max. €50) dan in Nederland, maar de pakkans is sinds 2018 wel enorm toegenomen, nu de gemeente werkt met privé-bedrijfjes voor parkeercontroles.

met de auto naar Parijs

5. In Parijs parkeren in een parkeergarage

Wie langer blijft dan een dag is al snel aangewezen op een betaalde parking (le parking souterrain). En als je bang bent voor krassen en deukjes, dan is dat sowieso de veiligere optie (zie puntje 3 over ‘bumperkussen’…). Reken qua parkeerkosten op €24-€35/etmaal. Maar er zijn websites waar je de actuele prijzen (die flexibel zijn, afhankelijk van bezettingsgraad) van verschillende parkeergarages in de buurt van jouw hotel kunt vergelijken. Collega Josee heeft goede ervaringen met Neoparking.

Ander voordeel van vooraf een parking reserveren is dat je meteen het adres in je navigatiesysteem kunt invoeren. Houd er wel rekening mee dat de meeste overdekte parkings in Parijs smalle doorgangen en past-net-parkeervakken hebben. Overigens kunnen houders van de een Franse tolbadge daarmee in veel parkings van Parijs betalen (met facturering achteraf).

autorijden in Parijs: handige tips

6. Beruchte rotonde om te vermijden

Er is één verkeersplein in Parijs dat je beter links kunt laten liggen. Zelfs als passagier knijp ik na 13 jaar in Parijs nog altijd in mijn hand van de stress op Place de l’Etoile. Deze bij autoverzekeraars beruchte rotonde ligt rondom de Arc de Triomphe, aan het einde van de Champs-Elysées. Het verkeer komt er van alle kanten op je af en voorrang moet je letterlijk afdwingen. Probeer je route dus zo te kiezen dat je dat verkeersplein vermijdt. Verder is rijden met een GPS zeer aan te raden in Parijs, want de stad heeft veel eenrichtingsverkeer en er zijn ook steeds meer straten die op zondag afgesloten zijn voor auto’s.

Place de l’Etoile gezien vanaf de Arc de Triomphe

7. Verkeersregels die anders zijn & boetes

Let op bij fileparkeren: in Frankrijk is het verboden om je auto tegen de rijrichting in te parkeren (€35 boete)! Ook is het – net als in Nederland – verboden om met de auto door te rijden tot op het fietsvak voor het stoplicht, als dat er is. Let op, want dit kan in Frankrijk beboet worden met behulp van videocamera’s. Hetzelfde geldt voor rijden op de busstrook: dat kost je €135, als een camera je kenteken vastlegt. Ook mogen bestuurders niet bellen met oordopjes in, zelfs niet als je met de auto langs de weg staat. Verder is het in Frankrijk verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidshesje in de auto te hebben. Voor vertrek moet je dus ook denken aan het milieuvignet (zie punt 1) en uiteraard controleren of je autoverzekering in orde is!

autorijden in Parijs: handige tips

* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo’n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op enkele speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.

LEES OOk:
De ringweg rond Parijs: 7 dingen die je moet weten
Franse verkeersboetes om te vermijden
Milieuvignet nodig voor Parijs?
20 praktische tips voor een stedentrip Parijs

Tekst: Nicky Bouwmeester (copyright frankrijk.nl 2019) Beeld: CC/Ashley Elena CC/Chris Stephenson, CC/Jordan McGee, Cc/Andy McCume, CC/Peter Alfres Hess, CC/Thomas vd Weerd, CC/Huy Phan, CC/Stefan Leijon,CC/Luc Mercelis.

2 reacties op “Met de auto naar Parijs: 7 handige tips”

  1. Ines schreef:

    Bij mijn weten hoeft een Veiligheidshesje niet persé geel te zijn!

    • Nicky schreef:

      Hoi Ines, je hebt gelijk, de Franse wet zegt dat het hesje fluorescerend moet zijn, maar het mag ook roze of oranje zijn als je dat liever hebt. We schrappen het woord geel in bhet artikel, dank voor je feedback. We waren afgeleid door de Gilets Jaunes en een in Frankrijk bekende campagne voor het dragen van veiligheidshesjes waarin modeontwerper Karl Lagerfeld zeg “C’est jaune, c’est moche mais ça peut sauver la vie!” (Het is geel, het is lelijk, maar het kna je leven redden)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *