frankrijk.nl

21 tips voor de metro van Parijs

Weekendje Parijs in het vooruitzicht? Dan ga je vast de metro gebruiken! Dit zijn handige dingen om te weten over de goedkoopste kaartjes, beruchte trucjes van zakkenrollers en fouten die je beter niet kunt maken… Ken de metro van Parijs als je broekzak!

1. Het papieren metrokaartje in Parijs verdwijnt… Het maakt plaats voor een oplaadbare OV-pas (Navigo Easy) of metrokaartjes op je telefoon (alleen nog Android). Bij het loket en de machines in Parijs kun je nog steeds losse papieren metrokaartjes (€2,10 per stuk) krijgen, maar het voordelige papieren carnet (pakje van 10 metrokaartjes) is sinds 21/9/2023 niet meer te koop. Heb je nog oude kaartjes in huis? Die zijn voorlopig nog wel geldig. Meer info: Digitale metrokaartjes in Parijs, hoe werken die?

2. Als je tijdens een verblijf in Parijs zo’n 2-4 keer per dag de metro wilt gaan pakken, dan kun je het beste een digitaal carnet kopen. Dat kost €16,90 plus eenmalig €2 voor de heroplaadbare Navigo-pas. Elke reisgenoot heeft een eigen pas nodig, want je kunt deze pas (tijdens de rit) niet delen met anderen.

3. Voor kinderen jonger dan 4 jaar is de metro gratis. Kinderen van 4 jaar t/m 9 jaar mogen reizen met kaartjes met een tarif réduit (€9,46/10 stuks papier of €8,34 digitaal).

4. Papieren metrokaartje: bij je houden de hele rit! Voor het klassieke metrokaartje geldt dat je het voorin het draaipoortje steekt en – opletten –  daarna moet je het kaartje er een stukje verderop, aan de bovenkant van de machine, ook weer uit trekken. Niet vergeten, want anders loop je tegen een gesloten stang aan. Daarna het metrokaartje ook niet kwijtraken of weggooien, op sommige stations heb je het weer nodig om de metro te verlaten, bovendien kun je onderweg op een controle stuiten. Oh en ook niet bij je muntgeld of je telefoon stoppen, want dan wist de magnetische strip.

metro van Parijs

Lees ook: handige tips voor de Eiffeltoren

5. Dagkaarten zijn pas interessant als je de metro of bus meer dan 5x op dezelfde dag wilt gaan nemen. De goedkoopste optie is de Mobilis-dagkaart voor 1-2 zones (€8,45 volw) (papier) en de nieuwe digitale versie van dit abonnement de Navigo Jour (ook €8,45 + €2 voor de oplaadbare Navigo-pas). Daarmee kom je in alle wijken van Parijs binnen de ringweg.

6. Als je een dagje op en neer wilt naar Versailles of Disneyland dan is de Paris Visite-reiskaart (5 zones) (€28,50 volw. en €14,25 kinderen/dag) mogelijk interessant. Je kunt deze dagkaart uit de automaat halen, maar let op, je moet wel eerst je naam en de datum invullen voor je hem gaat gebruiken!

7. Heb je bagage bij je? Schuif die altijd voor je uit bij het draaihekje en duw je tas of koffer erdoor. Dito voor kinderen: zij gaan altijd eerst, dan kan je ze nog helpen als er wat misgaat.

8. Niet doen: rennen voor een bijna vertrekkende metro op het perron. Overdag komt er elke 2-4 minuten weer een nieuwe en als jij nog wat hyper en nahijgend in de wagon staat, ben je een favoriet doelwit van zakkenrollers.

Pickpockets

9. Slim: spreek van tevoren af met je kinderen wat ze moeten doen als niet iedereen op tijd uit of in de metro kan stappen. Gebeurt vast niet, maar de paniek is een stuk minder groot als er toch iets misgaat.

10. Als je op zoek bent naar een hotel in Parijs en je vergelijkt meerdere mogelijkheden, dit zijn de 2 handigste metrolijnen om in de buurt te hebben: metrolijn 1 (oost-westverbinding langs Champs-Elysées, Concorde, Tuilerieën, Louvre, Marais en Bastille) en metrolijn 4 (noord-zuidverbinding van Gare du Nord naar Saint-Germain-des-Prés en Montparnasse).

11. Oppassen voor zakkenrollers. Het grootste risico loop je in de metro zelf vlak bij de deuren: dieven springen graag vlak na het sluitsignaal met hun buit naar buiten. Ook een bekende truc: iemand zorgt voor consternatie bij de draaipoortjes bij de ingang van de metro (ruzie, geveinsd probleem met het deurtje) en een mede-‘passagier’ vlak achter je steelt iets net voordat je door het hekje gaat. Een andere oplichterij om voor op te passen: de ‘dove’ meisjes die op diverse grote stations je handtekening én geld vragen voor het goede doel. En sinds kort zien we dat ook de (lange) wachtrij bij de metrokaart-oplaadautomaat bij Gare du Nord een geliefde spot is voor zakkenrollers.

metro parijs tips


REISTIP: wist je dat je in de Thalys in het barrijtuig alvast een metrokaartje kunt kopen? Zo hoef je niet in de rij te staan en kun je na aankomst meteen de metro pakken. Relaxed toch? Sowieso is de trein wat ons betreft de meest ontspannen manier om naar Parijs te reizen! In slechts 3 uur en 20 minuten zoef je van Amsterdam CS naar hartje Parijs. En vanaf de opstappplaatsen Schiphol of Rotterdam gaat het zelfs nog sneller. Het is ook de duurzaamste manier van reizen: minder CO2 dan met de auto én Thalys rijdt tegenwoordig op 100% groene stroom. Voor kinderen zijn er supervoordelige tickets (vanaf €15!) en in de eerste klas krijg je bij een Premium-tarief een maaltijd geserveerd. Meer weten? Kijk op www.thalys.com (onderdeel van de Eurostar Groep)


12. Lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse) is met stip de vervelendste metrolijn van Parijs, deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen (vooral vanaf Saint-Ouen richting het centrum), dus vermijden als je kunt.

13. Basisetiquette: weet dat je de klapstoeltjes bij de deuren alleen mag gebruiken als het rustig is in de metro. Zodra er veel mensen binnen komen hoor je op te staan om ruimte te maken. En sommige Parijzenaren zijn niet te beroerd om je daar streng op te wijzen…

14. RATP, het gemeentelijk vervoersbedrijf van Parijs, heeft een handige gratis app voor smartphones: Bonjour RATP (hier op te halen voor Android en hier voor iPhone). Een praktische app om uit te zoeken hoe je ergens snel komt, waar een metrohalte is en wat de openingstijden van een bezienswaardigheid zijn, zelfs waar je een Vélib-fiets vindt. Ook kun je via deze app digitale metrokaartjes kopen, mits je bij een loket al een Navigo Easy-pasje gekocht hebt.

15. Online zoeken naar de ideale route? Check dan deze overzichtelijke Nederlandse website waar je simpelweg je vertrek- en eindhalte invult om vervolgens de beste metro- reissuggestie te krijgen, weergegeven op een duidelijke kaart.

16. Het mooiste station van Parijs is Arts ét Métiers (lijn 11), dat eruitziet als de koperen binnenkant van een onderzeeër. Het onhandigste metrostation is Abbesses in Montmartre. Dat station ligt 36 meter onder de grond en heeft een kuitenbijtende trap van 140 treden (of een overvolle lift).

17. Met één metrokaartje kunt je zo vaak overstappen als je wilt (in metro en RER), het blijft 1,5 uur geldig. Metrokaarten zijn ook te gebruiken in de bus, en ook dan mag je overstappen van één bus naar een andere bus binnen 1,5 uur. Heel suf alleen: je kunt niet overstappen van metro naar bus of andersom, daarvoor heb je 2 aparte kaartjes nodig.

18. Heb je haast? Vermijd Châtelet-Les Halles en Montparnasse als stations om over te stappen, want de metrolijnen liggen hier ver uit elkaar en je moet er lange stukken lopen over een lopende band.

19. Steppen is verboden in de metro! Heel handig, een step meenemen als je met kinderen naar Parijs gaat. Maar let op: je mag niet actief steppen, skaten of rolschaatsen in de metrogangen of op het perron, op straffe van €60 boete (en wij kennen toeristen die die boete ook echt gekregen hebben). De step in je hand dragen mag wel.

metro Parijs

20. De metrolijnen 2 en 6 rijden deels bovengronds en dat biedt een ander perspectief op de stad. Voor lijn 2 geldt dat voor de stations na halte Jaurès in oostelijke richting, voor lijn 6 vooral vanaf station Cambronne richting Passy (zie foto). Hier een lijstje met alle bovengrondse metrostations.

21. En ten slotte, ben je heel zwaar beladen met koffers? Skip dan de metro en kies liever een taxi of een Uber… Lange afstanden, veel trappen en bar weinig metrostations met liften of roltrappen: je zeult je een breuk in de zo mooie maar stokoude Parijse ondergrondse!

Dit artikel is bijgewerkt in september 2023, kijk voor de laatste informatie over metrotickets in Parijs ook op de website van de RATP.

Met kinderen naar Parijs? Ontdek onze handige ebook ‘Parijs met kids & tieners’, 60 pagina’s dik. NU tijdelijk met 20% korting!

ebook Parijs 2023

LEES OOK:
20 praktische tips voor Parijs
Parijs met kinderen, 25 toffe activiteiten

De 10 leukste wijken van Parijs
Het Louvre met kids: handige tips!

Tekst: Nicky Bouwmeester – copyright frankrijk.nl/2018  Beeld: CC-BY/Giacomo Carena1 (opening), CC-BY Joanne clifford, (bord buiten), CC-BY/Luc Legay (kaartje), Unsplah/ Mathee (Passy), Dmitriy Mushtaev (moeder en kind), Louis Paulin (lucht-metro)

22 reacties op “21 tips voor de metro van Parijs”

  1. Bert schreef:

    Kun je (vorig jaar) reeds gekochte kaartjes/carnets omruilen, dwz op een Navigo-pas laten zetten?

  2. Bart schreef:

    Ik las dat de metrotickets ook geldig zijn in de RER in parijs. Valt daar dan ook de RER naar Disneyland onder? Of hoort dat niet meer bij de stad parijs?

    • Nicky schreef:

      Hai Bart, ja je kunt metrotickets ook in de RER gebruiken, maar alleen in de zone Parijs-Centrum (=’Zone 1′. Als je naar Disney gaat dan is dat verder weg. Maar je kunt bij de automaten in de metrostations losse RER-kaartjes naar Marne La Vallée–Chessy-–Disneyland Paris krijgen. Prijs: €7,60/volwassenen, €3,80/kinderen tot 10 jaar (enkele reis). Hetzelfde geldt overigens voor bestemmingen als de luchthaven Charles-De-Gaulles, Versailles of het Stade de France. Daarvoor heb je een ‘Billet Ile-de-France’ nodig.

  3. Evelyne schreef:

    Dankjewel voor de goede tips. We gaan eind januari naar Parijs en ik lees graag alle goede tips

  4. Metrocazar schreef:

    Dit is echt een zeer complete beschrijving van de metro in Parijs met 20 super tips (vooral tip #8 is er handig bij het reizen met jongere kinderen).

    Misschien is ons metro-navigatie-systeem voor Parijs ook wel de moeite waard.
    Je hoeft er geen app voor de installeren en het laat je (ook in het Nederlands) zien hoe je het beste naar de bekende plekken in Parijs kunt reizen.

  5. Klarie schreef:

    Hallo,
    Ik heb nog een vraag: als je het pakketje van 10 stuks koopt, kunnen die dan door verschillende personen gebruikt worden of door 1 persoon? En kun je zo’n pakketje bij een automaat op het metrostation kopen. Zo nee, waar kun je het dan wel kopen? Alvast bedankt!

    • Nicky schreef:

      Hai Ariena, ja hoor dat kan! Het zijn gewoon losse kaartjes die je kunt verdelen onder je reisgenoten. En ja, je kunt die pakketjes bij de (steeds zeldzamer wordende) loketten in de metro kopen maar ook in de automaten (credit card/bankpas en ook muntgeld). Ze bestaan voor vol tarief en je hebt ook carnet met tarif reduit (voor kinderen tot 10 jaar).

  6. Marion Groot schreef:

    Heel fijn, al deze tips. Dank!!

  7. Daniel Kenis schreef:

    heel blij met zulke website, toptips!

  8. Els schreef:

    De metro is snel, maar denk ook eens aan de bus. Er zijn bijna honderd lijnen kriskras door Parijs. De bus is meestal niet de snelste verbinding, maar wel de leukste. Je kijkt naar buiten en rijdt langs allerlei bezienswaardigheden, je komt door leuke buurten en bovendien kun je je voeten eens even rust geven. Let alleen op: als je met een buslijn de hele route heen en terug wilt, moet je voor de terugreis weer een ticket t+ gebruiken. Twee totaal dus.

    • Nicky schreef:

      Je hebt helemaal gelijk Els, met de bus zie je veel meer. Maar wel lastiger uitvinden als buitenlander hoe de routes lopen.. De app Moovit is wat dat betreft een uitkomst!

  9. Jeanette schreef:

    Neem vooral tip twee ter harte! Gisteren moest mijn man zijn kaartje uit de prullenbak vissen (ik had ‘m nog gewaarschuwd!) En nu net op hetzefde station (Bastille) wéér controle: één van onze vier kinderen haar kaartje was blijkbaar niet goed gestempeld en bovendien vekreukeld: € 33,- boete. Ik ben in onvervalst Frans uit mijn dak gegaan (of die sukkels nou echt dachten dat wij zo stom waren om voor de vijf personen te betalen en de zesde zwart te laten rijden….), maar het mocht niet baten. Woest was ik. Nu, een uurtje later kunnen we er hartelijk om lachen: mama die in het Frans over de rooie ging……
    Kortom: houd je kaartje bij de hand totdat je helemaal het metrostation uit bent!

    • Nicky schreef:

      Hoi Jeanette, veel dank voor het delen!! Rechtstreeks uit Parijs en vlak na de woede : -) !

      • Jeanette schreef:

        Graag gedaan (ik zie dat ik in de opwinding wat typfoutjes gemaakt heb 😉 ). We zijn inmiddels weer thuis en hebben er vandaag in de auto nog een paar keer vreselijk om gelachen. Wat ik ook nog even kwijt wil: Tip 8 is ook niet onbelangrijk. Het was af en toe zo druk in de metro dat ik soms echt bang was dat we niet allemaal tegelijk in of uit de metro zouden kunnen komen. Met de kinderen hebben we dus afgesproken: mocht dat gebeuren, uitstappen bij de eerstvolgende halte, de rest volgt dan met de volgende metro (een paar minuten later). Gelukkig was het niet nodig, maar toch een geruststellende gedachte!

  10. Mooie info, complimenten 😉
    Voor mensen met een rolstoel geef ik vaak de tip om een hotel te zoeken bij lijn 14. De andere lijnen geven behoorlijk wat problemen. De meeste treinen zijn niet geschikt voor een rolstoel en vaak is er geen lift. Een andere uitzondering zijn de RER lijnen A en B.
    Een PDF met veel informatie betreffende rolstoel en metro kun je hier vinden: http://www.ratp.fr/en/upload/docs/application/pdf/2010-12/guideacc.pdf
    Niet om te zeuren, maar de losse kaartjes kosten tegenwoordig al € 1,80

    • Nicky schreef:

      Dank Chris, je hebt helemaal gelijk, we passen het aan. En bedankt voor de goeie tip wbt lijn 14, gelijkvloerse ingang en liften inderdaad – handig voor rolstoelgebruikers.

      • Richard schreef:

        Bussen zijn prima rolstoeltoegankelijk in Parijs. Enkele haltes niet (omdat bv het trottoir te hoog is om de plank uit te schuiven) maar dat zijn er maar zeer weinig en wordt aangegeven door de RATP op plattegronden en lijninformatie. Gewoon de bus nemen ipv de metro en daarmee de keuze voor je hotel niet laten beïnvloeden.

        De APP van RATP is ook best goed al heb ik het idee dat tijden meer “richttijden” zijn.

  11. Nikita schreef:

    Kinderen moeten vanaf 4 jaar betalen. Ben op dit moment in Parijs met vijfjarige en moet kaartjes met korting kopen zei de vrouw bij de info.

  12. In aanvulling op Marjan: buiten de spits is het gebruik om in die geautomatiseerde metro’s kinderen voorin te laten zitten, vinden ze prachtig.

  13. Marjan schreef:

    Metrolijnen 1 en 14 zijn compleet geautomatiseerd, zonder chauffeur, heel modern, en meestal heel schoon.
    Om sneller door Parijs te rijden neem ik als het kan de RER. Het metroticket is ook geldig in de RER binnen Parijs.
    De app gebruik ik heel vaak als ik Parijs ben, hij geeft alle mogelijke alternatieven, ook met de bus en hoe lang moet je eventueel lopen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *