Praktische tips voor reizen met de trein in Frankrijk
Op vakantie met de trein. Het is de duurzaamste manier van reizen en vaak een stuk sneller dan met de auto. Hoe pak je dat aan in Frankrijk? Waar en wanneer vind je goedkope treintickets? Hoe moet je overstappen in Parijs? Wat wil je weten over de Franse TGV en de regionale boemeltreinen?
I. Treinkaartjes kopen naar Frankrijk
Treintickets naar Parijs
Die boek je eenvoudig via Thalys.com, de prima website van deze bekende treinverbinding van Nederland en België naar Gare du Nord. Thalys-tickets naar Parijs zijn te koop vanaf 3 maanden voor vertrekdatum (en soms al vanaf 4 maanden, dat hangt af van de reisperiode) en op dat vroegste moment vind je ook de goedkoopste kaartjes. Lees dit artikel voor meer tips over de Thalys
Overigens gaat de naam ‘Thalys’ eind 2023 verdwijnen, de trein is samengegaan met Eurostar en krijgt vanaf komend najaar dezelfde naam.
Tickets naar andere bestemmingen in Frankrijk
Je kunt in principe alle treinreizen naar Frankrijk reserveren via de website van NS Internationaal. Maar als wij heel eerlijk zijn: dat is een weinig gebruiksvriendelijke website met beperkte mogelijkheden. Onze tip: boek je tickets liever via de website van de Franse spoorwegen: SNCF Connect (sncf-connect.com/nl-nl). Dat kan voor reizen binnen Frankrijk vanaf maximaal 4 maanden voor vertrekdatum.
Waarom is het handiger om tickets te boeken via de website van de SNCF (Franse Spoorwegen)?
Nu e-tickets bestaan, kun je met een credit card ook vanuit het buitenland treinkaartjes bestellen op deze website, die veel makkelijker in gebruik is dan die van de Nederlandse spoorwegen. De Franse site is tegenwoordig bovendien vertaald in het Nederlands en heeft een aantal interessante gebruiksvoordelen. Zoals:
– De mogelijkheid om gratis opties te nemen op tickets van je keuze (je reserveert een reis en een tarief kosteloos voor max. een week).
– Je kunt je treinkaartjes ‘ticketless’ ofwel digitaal bestellen als e-tickets en onderweg op je telefoon laten zien als QR-code.
– Ook de smartphone-app van SNCF Connect is handig, met alle info over je reis bijeen. Inclusief realtime informatie over het spoor waar je overstap-trein vertrekt, eventuele vertragingen, etc.
– Zowel via de website als via de app van de SNCF kun je je reis eenvoudig wijzigen of annuleren.
– De website heeft een ‘prijskalender’, die de goedkoopste tarieven toont rond gegeven reisdata.
Maar wat als je problemen of vragen hebt mbt je reservering bij de SNCF?
Hoe zit het als je een probleem heb met je ticket en je hebt op die Franse site geboekt? De NS Internationaal heeft een uitstekende klantenservice per telefoon, maar moet je nu dan ineens met de Franse spoorwegen gaan bellen? Is dat niet onhandig?
Het verdere contact over je treinreis verloopt dan inderdaad via Frankrijk. Maar dat is minder ingewikkeld dan het nu klinkt. Ten eerste kun je zoals gezegd veel zaken met je tickets zelf oplossen via de (ook Nederlandstalige) app SNCF Connect. Ten tweede heeft de SNCF maar liefst 2 Engels gesproken klantenservices per telefoon, die prima werken. We hebben ze getest: ze werken zelfs beter dan de binnenlandse Franse klantendienst, want veel kortere wachttijden (en al helemaal als er een staking over andere bijzondere situatie is). Dit zijn de nummers.
1. SNCF Internationale Klantenservice: +33 (0)1 84 94 36 35 (bereikbaar: 7/7, 8-20 uur)
Voor het bestellen/betalen van nieuwe tickets, wijzigen/annuleren van bestaande reserveringen via SNCF Connect, info over stakingen, terugbetalingen etc. Tik tijdens het gesproken Franse beginmenu de code #85 en wacht op een Engelse operator. Kosten van een vaste internationale lijn. Geopend: 7/7, 8-20 uur
2. SNCF Connect-klantenservice: +33 (0)1 84 91 91 91 (bereikbaar: ma-vrij, 10-17 uur)
Voor wijzingen/annuleringen reserveringen via SNCF Connect en praktische/technische vragen bij het gebruik van de website en de app. Zij kunnen alleen geen betalingen (voor nieuwe tickets) verwerken aan de lijn. Tik tijdens het Franse beginmenu een sterretje om een andere taal te selecteren en daarna 2 voor Engels).
Prijzen van treinkaartjes & wanneer reserveren
TIP1. Wanneer kun je de goedkoopste kaartjes vinden voor een treinreis naar Frankrijk?
Als je een treinreis maakt vanuit Nederland of België naar een bestemming in Frankrijk, dan moet je meestal een overstap maken in Parijs. Het eerste deel van de reis is dan met de Thalys tot Parijs, waarna je verder reist met een TGV of Intercity. Onhandig is dat de Thalys voor de meeste delen van het jaar pas 3 maanden van te voren in de verkoop gaat, terwijl de SNCF al 4 maanden (en voor de zomer zelfs nog eerder) van te voren de verkoop opent. Om de goedkoopste tarieven te krijgen, boek je beide delen van je reis dus los. Reserveer eerst de retour binnen Frankrijk (dus vanaf Parijs naar je Franse bestemming en terug). Dan een maand later het retourtje Nederland-Parijs met de Thalys. Wel even goed rekenen met de tijden (reserveer altijd minstens 1 uur overstap in Parijs) en neem voor de eerste boeking flexibele tickets, voor het geval je nog moet schuiven of annuleren.
Lees hier meer over startdata van de verkoop treinkaartjes door de SNCF voor specifieke periodes (kerstvakantie, Pasen, zomervakantie rond 8 maart etc.). De verkoop voor rechtstreekse seizoenstreinen van de Thalys zijn: Thalys Zon (elk jaar rond 7 maart) en Thalys Sneeuw (elk jaar rond 7 oktober). Zie www.thalys.com voor details.
TIP2. Kortingskaarten van de SNCF, ook voor buitenlandse reizigers interessant
Voor reizen met de TGV en Intercities kun je korting krijgen met de voordeelkaarten van SNCF. De kosten bijna €50 (jaar geldig), maar dat heb je er in 1 reis vaak al uit, zeker als je met meerderen reist. Je moet even rekenen of het voor jou interessant is… Hier de voordelen op een rijtje.
Carte avantage adulte (€49 / 1 jaar geldig / voor 27-59 jarigen)
Deze kaart geeft tot 30% korting op je eigen TGV-tickets en die van 1 meereizende volwassene, plus 60 % kortingen voor kinderen (max. 3) die meereizen. Dit geldt alleen als er tenminste 1 weekenddag binnen je verblijf valt. Ook op sommige regionale treinen geldt een korting (in Bretagne, Normandië en in de Grand-Est). Ook krijg je 15% korting in de treinbar. Lees alle voordelen hier. Je kunt deze digitale kortingskaart online bestellen (op SNCF-Connect of in de app).
Carte avantage jeune (€49 / 1 jaar geldig / voor 12-27 jarigen)
Deze kaart geeft tot 30% korting op TGV-tickets en biedt toegang tot speciale last-minute-aanbiedingen. Meereizende kinderen krijgen 60% korting. Lees alle voordelen hier. Je kunt deze digitale kortingskaart online bestellen (op SNCF-Connect of in de app).
Carte avantage senior (€49 / 1 jaar geldig / voor 60-plussers)
Deze kaart geeft tot 30% korting op TGV-tickets en biedt toegang tot speciale last-minute-aanbiedingen. Tot 3 meereizende kinderen krijgen 60% korting. Lees alle voordelen hier. Je kunt deze digitale kortingskaart online bestellen (op SNCF-Connect of in de app).
Verdere informatie over reserveren in Franse treinen
– Voor de TGV moet je altijd reserveren en voor Intercités met vaste zitplaatsen geldt dat ook. Voor TER’s, de regionale treinen, hoef je niet te reserveren en zijn er geen vaste zitplaatsen. Je kunt ook op de dag zelf nog kaartjes kopen, aan het loket of de kaartjesautomaat.
– De goedkoopste (onwijzigbare tickets) heten Prem’s bij de SNCF en die kunnen tot 5 keer zo goedkoop zijn als de flexibele tickets voor de volle prijs, die in principe tot op de dag van de reis nog beschikbaar zijn.
– De Franse spoorwegen heeft ook een low-cost treinservice, OUIGO. Die heeft extreem lage prijzen (enkeltje Parijs-Lyon of Bordeaux vanaf €19). Maar let op, voor àlle opties moet je in deze trein apart betalen (bagage, Wifi, specifieke zitplaats, stopcontact, etc.) dus de prijs kan tijdens de reservering nog aardig oplopen.
II. Praktisch dingen om te weten over de treinreis
IN DE THALYS
Zie dit artikel met tips over de Thalys naar Parijs.
IN DE TGV
– Zorg dat je op tijd op het station bent. In de TGV heb je een vaste zitplaats (wagon en stoelnummer) en vaak moet je nog een heel eind lopen vanaf het begin van het perron tot je de juiste wagon.
– Je hoeft tickets voor de TGV niet meer te stempelen zoals vroeger, met de QR-code op je telefoon (e-tickets) of het op het papieren ticket open je een toegangspoortje aan het begin van het perron.
– Alle bagage in Franse TGV’s en Intercités moet voorzien zijn van een naamlabel met naam en ‘adresgegevens’ (of telefoonnummer) van de reiziger.
– In de meeste TGV’s is weinig bagageruimte in het vak boven de stoelen (veel kleiner dan in de Thalys bijvoorbeeld), dus je moet je alle grotere tassen en koffers aan het begin van de wagon in het bagagerekken leggen. Ook is er plek onder de stoelen voor niet al te grote handbagage.
– Minder bekend, want niet goed zichtbaar: aan het einde van de wagon is meestal een tweede bagagerek midden tussen de stoelen. Handig om te weten voor als het voorste rek vol is.
– Let voor vertrek van de trein goed op je bagage, vooral die in de rekken. Er vindt zelfs op vertrekstations diefstal plaats! (door individuen die zich voordoen als medereizigers maar die vlak voor vertrek snel weer de trein uitlopen met gestolen waar).
– Eten en drinken? De TGV INOUI’s hebben een goede treinbar, met Illy-koffie, gezonde salades en warme maaltijden (bedacht door de bekende chefkok Thierry Marx). Op het tafeltje in de trein zit een sticker met een QR-code waarmee je uitkomt op het menu. Je kun eventueel al vanaf je stoel bestellen en betalen en je bestelling kort daarna afhalen bij de bar. In sommige treinen brengen ze je bestelling zelfs tot aan je stoel (dan is het een optie die je kunt aanvinken). Ook kun je in de bar in treinen op weg naar Parijs een los metrokaartje kopen voor de overstap (grote aanrader!).
– In alle TGV’s zijn er bij de stoel of onder het tafeltje stopcontacten en in de nieuwere treinen ook directe USB-aansluitingen.
– In de TGV INOUI is er gratis Wifi aan boord voor alle reizigers (1e en 2e klas). Die werkt over het algemeen prima, maar je moet wel eerst even ‘inloggen’ door de voorwaarden goed te keuren.
– Op de TGV OUI-webportal, waar je moet aanmelden voor de Wifi (kom je automatisch op terecht, tik anders wifi.sncf) vind je gedurende de hele reis actuele informatie over het traject.
– Films aan boord! Heb je een tablet, laptop of een groot formaat smartphone bij je? Op dezelfde webportal van de TGV INOUI staan een stuk of 7 recente speelfilms, kinderfilms en tekenfilms. Plus online tijdschriften en podcasts. computerspelletjes en ander vermaak.
– Reizen met een fiets: in veel TGV’s en Intercités is een speciale fietsruimte. Maar daarvoor moet je wel een plaats reserveren op het moment dat je voor jezelf een ticket reserveert. Een vouwfiets mag gewoon mee als handbagage. Veel TER’s hebben een gratis fietsruimte waarvoor je niet hoeft te reserveren. Meer info: www.sncf-connect.com/nl-nl/hulp/fietsvervoer
– Slecht ter been of in een rolstoel? Tot 24 uur voor vertrek kun je bij de SNCF de service Accès Plus inschakelen, dan komt iemand je in- en uit de trein helpen. De duur is 48 uur voor vertrek als er ook een TER (regionale trein) in je reis zit. Telefoonnummer van Accès Plus: +33 890640650 (zeg ‘Accès Plus’) of per mail: [email protected]
– Vertragingen of andere problemen en wil je weten of je trein wel rijdt? Vul je treinnummer in op deze Engelstalige pagina: www.sncf.com/en/booking-itinerary/search-train-number. Voor meer informatie over treinstakingen, zie verderop.
IN DE OUIGO (de budgettrein van de SNCF)
– In de OUIGO gelden er toeslagen voor alle extra bagage boven 1 stuks handbagage (lees de voorwaarden op de tickets). Je moet bijbetalen voor zitplaatsen met een stopcontact en ook belangrijk om te weten: in OUIGO-treinen is er geen enkele bar of restauratie. Zelfs geen frisdrank- of snoepautomaat, dus zorg dat je drinken en eten bij je hebt voor de reis. Verder moet je voor deze trein minstens 30 minuten van tevoren aanwezig zijn en let op, op sommige stations vertrekt de Ouigo op een afgelegen spoor, ver van de centrale hal.
TER-treinen
– In regionale (boemel)treinen hebben reizigers geen vaste zitplaatsen, je kunt gaan zitten waar je wilt. De papieren treintickets voor deze treinen moet je wél nog steeds afstempelen op het perron. Voor de digitale varianten geldt dat niet.
III. Overstappen in Parijs
Neem genoeg tijd voor de overstap in Parijs (minstens 1 uur), want vanaf Gare du Nord heb je naar alle andere stations in de stad minstens 30 minuten nodig met taxi of openbaar vervoer en reken daarna op elk station (aankomst- en vertrek-) 10-15 minuten looptijd.
Gare du Nord > Montparnasse (naar het Westen, Zuidwesten, Bordeaux): rechtstreekse verbinding met metrolijn 4
Gare du Nord > Gare de Lyon (naar Lyon, Zuidoosten & Alpen): rechtstreekse verbinding met RER D
Gare du Nord > Gare d’Austerlitz (naar het Zuidwesten, Midden-Frankrijk): rechtstreekse verbinding met metrolijn 5
Gare du Nord > Gare de l’Est (naar de Champagnestreek, Oost-Frankrijk) – rechtstreekse verbinding met metrolijn 4
Overstap-tips in Parijs
– Wil je de metro pakken voor je overstap in Parijs? Lees van tevoren ons artikel met informatie over metrokaartjes kopen. Momenteel kun je nog losse kaartjes kopen in de Thalys-bar, aanrader zolang dat duurt. Hopelijk zijn de digitale metropassen straks ook beschikbaar, want op Gare du Nord zijn er vaak lange wachtrijen bij de metro-automaten.
– Thalys gemist door TGV-vertraging op de terugreis? Je mag gratis in de eerstvolgende Thalys! Als je door vertraging van je TGV in Frankrijk de aansluiting met de Thalys mist in Parijs, ga dan naar de Thalys-lobby (net buiten het station: Gare du Nord aan de kant van de taxi’s verlaten, daarna de eerste straat rechts). Laat de gegevens van je vertraagde Franse trein zien, dan geeft de loketbeambte je een voucher waarmee je de eerstvolgende Thalys mag nemen zonder bijbetaling. Dit geldt ook voor reizigers met niet-wijzigbare tickets.
– Insidertip! Reis als je kunt liever via Brussel-Midi, waar overstappen veel eenvoudiger is dan in Parijs. Er vertrekken vanaf dat Belgische station TGV’s naar o.a. Lyon, Lille, Avignon, Strasbourg, Marseille en Aix-en-Provence. Vreemd genoeg slaan SNCF Connect en NS Internationaal die treinen helemaal over en geven beide websites voorrang aan een overstap in Parijs. Je moet je reis via Brussel dus echt in 2 delen reserveren en Brussel als vertrekplaats kiezen.
Treinstaking in Frankrijk, wat doe je dan?
– Op deze pagina kun je zien of jouw trein rijdt www.sncf.com/en/booking-itinerary/search-train-number (pas 1 dag van tevoren bekend) en de app van SNCF Connect waarschuwt je per sms als jouw trein geannuleerd is tijdens stakingen van de Franse spoorwegen.
– Ook via de Internationale Klantenservice van de SNCF (+33 1 84 94 36 35) kun je te weten komen wat de status is voor jouw trein en wat je het beste kunt doen. Overigens valt de Thalys zelden uit tijdens landelijke stakingen in Frankrijk, het gaat meestal alleen om de TGV’s en TER’s.
– Als jouw trein uitvalt, dan mag je met je treinkaartje elke andere trein op die dag nemen. Een zitplaats is dan alleen niet gegarandeerd.
– Wil je je reis wijzigen of helemaal annuleren? Bij stakingen krijg je van de SNCF 100% van het treinkaartje vergoed (omboeken of laten uitbetalen), ook als het geen flexibel ticket is. Het prijsverschil met het nieuwe ticket is wel voor jouw kosten. Bij sommige stakingen (grèves) biedt de SNCF extra vergoedingen, zoals de mogelijkheid om 200% van de waarde van je ticket uitgekeerd te krijgen in tegoedbonnen.
Met de fiets in de trein naar/in Frankrijk? Lees deze ervaringen van fietsjournalist Robert!
LEES OOK:
Franse stedentrips met de trein
Met de trein naar Parijs: lekker snel met de Thalys

Hartelijk dank voor alle informatie over reizen met de trein!
Hebben jullie ook informatie over bagagekluizen op de Franse stations Beaune en op Avignon central? Hartelijk dank