frankrijk.nl

Tips voor elektrisch rijden in Frankrijk

Op vakantie met een elektrische auto heeft een hoop voordelen. Minder uitstoot, minder herrie onderweg en vaak een lagere prijs per kilometer. Maar zijn er wel genoeg laadpalen in jouw Franse vakantiestreek? En werkt jouw laadpas wel in Frankrijk? Antwoorden en tips!

De elektrische auto is voor veel mensen de perfecte optie voor dagelijks gebruik. Naar het werk, de kinderen naar school brengen, boodschappen doen; met de actieradius van de gemiddelde elektrische auto krijg je dat prima voor elkaar. Hoe zit het met de vakanties? Ga je met de elektrische auto naar Frankrijk en vraag je je af hoe makkelijk dat is?

elektrisch rijden in Frankrijk

Frankrijk maakt inhaalslag op gebied van laadpalen

Frankrijk is de laatste tijd bezig met een flinke inhaalslag op het gebied van laadpalen en snelladers. Onder andere Fastned, Allego en IONITY hebben snellaadstations geplaatst en willen dit de komende tijd verder uitbouwen. Ook Total heeft een groeiend aantal snellaadpunten op zijn tankstations.

Totaal telt Frankrijk nu circa 55.000 laadpunten (in NL zijn er 80.000), maar dit aantal moet de komende 10 jaar (minstens) verdubbelen volgens de Franse overheid. Nu er steeds meer elektrische auto’s verkocht worden in Frankrijk, rekenen we erop dat de Franse ‘laadwoestijnen’ verdwijnen en dat op vakantie gaan met de elektrische auto steeds makkelijker wordt in La Douce.

snelladers bij Total elektrisch rijden in Frankrijk

Op vakantie met een elektrische auto: 7 tips

1. Plan je route van tevoren

Op de bonnefooi op vakantie gaan naar Frankrijk met de elektrische auto zorgt voor onnodige stress. Met handige apps en websites kun je voor vertrek opzoeken waar de laadpalen zijn, zodat je de reis van tevoren kunt plannen. Zoals ABRP, A Better Routeplanner (lees hier een recensie), Chargemap (recensie) of de app van ANWB (recensie). Gebruik je een laadapp die ook je route plant, dan kun je vaak direct zien hoelang je moet laden en waar beschikbare laadpalen zijn.

hoe werkt a better routeplanner

Verkies snelladers op je route. Met snelladen is je elektrische auto doorgaans binnen 30 minuten weer voor 80% geladen en kun je verder. Die dertig minuten kun je perfect gebruiken voor een sanitaire stop en een broodje met koffie. Die 80% is overigens de standaard omdat de laadsnelheid na 80% bijzonder hard afneemt én het niet netjes is om een snellader vast te houden om je elektrische auto tot 100% te laden. Met een goede planning is dat ook niet nodig.

elektrisch rijden in Frankrijk

2. Zorg dat je weet waar de Franse ‘laadwoestijnen’ zijn

Er zijn veel laadpalen langs de grotere wegen en de autoroutes, maar er zijn ook nog steeds grote gebieden in Frankrijk zonder laadpalen of snelladers. De zogenaamde laadwoestijnen (charging deserts). Deze Franse streken vragen meer van jouw planning, zeker wanneer je een elektrische auto hebt met een beperktere actieradius. Gebieden met bijna geen enkele laders bevinden zich vooral in Noord-Frankrijk, de Bourgogne, Auvergne en Limousin. Tussen Lille en Parijs (langs de A1) vind je wel laadpalen maar bijna geen snelladers, dus dat is op doorreis ook een probleem.

 3. Neem meerdere laadpassen mee

De Shell Recharge laadpas (gratis) en de Plugsurfing laadpas (€9,95) hebben de beste dekking in Frankrijk. Als je die twee passen meeneemt samen met een willekeurige laadpas van jezelf (de ANWB-laadpas bijv.), dan zit je op de meeste locaties in Frankrijk wel goed. Download ook de app van Tesla en zorg ervoor dat je bankpas of creditcard binnen handbereik ligt; dan kun je ook bij de Tesla Superchargers in Frankrijk terecht, langs de grotere wegen.

elektrisch rijden in Frankrijk-supercharger

4. Kies voor een accommodatie met laadpaal

Het is prettig om op je vakantiebestemming te kunnen opladen, dat is immers het makkelijkst wanneer je slaapt. Er zijn steeds meer accommodaties met een laadpaal in Frankrijk: superhandig want het voorkomt dat je naar een publieke laadpaal moet rijden in een nabijgelegen dorp. Door een laadpaal bij je appartement, hotel of camping te hebben weet je zeker dat je gemakkelijk de omgeving kunt ontdekken. Interactieve kaart van hotels in Frankrijk met laadpaal  & Kaart om publieke laadpalen te vinden rond jouw accommodatie

6. Pech onderweg met een elektrische auto

Vastzittende stekker of toch onverhoopt een lege accu, wat doe je dan tijdens de vakantie? Om deze situatie voor te zijn, is het handig om voor vertrek na te gaan of je elektrische auto ‘dealer-support’ heeft. Dan kun je in Frankrijk terecht bij een dealer van je automerk. En anders is het goed om een ANWB Wegenwacht Buitenland af te sluiten. Ook is het handig om een 220V laadstekker mee te nemen, zodat je in noodgevallen op het gewone net kunt bijladen (mits je daarvoor toestemming krijgt). Meer informatie over wat doen bij een lege accu

elektrisch rijden in frankrijk parijs

7. Heb je de Franse milieusticker nodig?

Ja, ook elektrische auto’s hebben een milieusticker nodig voor toegang tot diverse Franse binnensteden en stedelijke gebieden. Dat geldt bijvoorbeeld voor Groot-Parijs – inclusief de ringweg! Elektrische auto’s vallen automatisch in de schoonste klasse van het milieuvignet Crit’Air (=klasse 0/groene sticker), maar je moet die sticker toch aanvragen en op de voorruit plakken. (Online bestellen voor vertrek! Kosten €4,30). Meer info over het Franse milieuvignet

MEER TIPS! 

Voor meer handige informatie over op vakantie gaan met een elektrische auto kijk op: elektrischeautovakanties.nl, een onafhankelijke website gemaakt door autojournalist Ben van Nieuwstadt.

elektrisch rijden in Frankrijk slapen ibis style

Vocabulaire NL-FR elektrisch rijden

Elektrische auto: la voiture électrique
Opladen: recharger
Laadpaal: la borne de recharge
Snellader: la borne de recharge rapide
Laadsnelheid: la vitesse de recharge
Accu: la batterie
Leeg: (presque) vide
Actieradius: l’autonomie
Stekker: la prise

LEES OOK:
Zwarte zaterdagen 2022 
B&B’s langs de westelijke autoroutes
B&B’s langs de Route du Soleil
9 Franse verkeersboetes om te vermijden

Tekst: Ben van Nieuwstadt

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.