frankrijk.nl

Chanel-expositie in Parijs

In Parijs is een prachtige Chanel-expositie geopend in het al even mooie Palais Galliera, vlak bij de Eiffeltoren. Afzien voor modeliefhebbers die nu niet naar Frankrijk kunnen… maar zie hier alvast de mooiste stukken!

Au. Dat doet zeer. Is er net een geweldige Chanel-expositie geopend in Parijs, kunnen we er niet heen… Gelukkig blijft Gabrielle Chanel. Manifeste de Mode nog tot half maart 2021 te zien en hopelijk mogen we voor die tijd weer naar de Franse hoofdstad… Deze tentoonstelling is namelijk ook nog eens een mooie aanleiding om het Palais Galliera (weer) te zien, want dit Parijs mode-museum is begin vorig jaar verbouwd.

Expositie Chanel 2020 Parijs
Foto van Henry Clarke in de Amerikaanse Vogue, 1959

Ingevlogen Chanel-jurken

Vanaf komende zomer opent het museum zelfs een grote nieuwe vaste collectie, met topstukken uit meer dan drie eeuwen haute couture. Maar terug naar ons moutons zoals de Fransen zeggen*, of beter, terug naar Coco Chanel… Deze nieuwe expositie (gisteren geopend) bevat 350 originele stukken afkomstig uit de eigen collectie van Palais Galliera en ingevlogen uit het Victoria & Albert Museum in Londen, het MoMu in Antwerpen, het De Young Museum in San Francisco, het Museo de la Moda in Santiago in Chile en meer.

Coco Chanel foto Kollar
Coco Chanel in de jaren ’30, gefotografeerd door André Kertész

Expositie Chanel 2020 Parijs manteplakje tweed

Moderniteit

In het eerste zalen van de tentoonstelling zie je aan de hand van vroege ontwerpen waarom Chanel zo’n enorme impact heeft gehad op de vrouwenmode. Zoals de jersey-truien in Bretonse streepje uit 1916 (!). Het uiterst moderne petite robe noire, dat ze introduceerde tijdens de Années Folles en natuurlijk het iconische mantelpakje uit de jaren ’50.

Expositie Chanel 2020 Parijs schoenen Prototype van de weekleurige sling-back uit 1961

tailleur Chanel Chanel 2020 Parijs Mantelpakje van Chanel uit de jaren ’20 Expositie Chanel 2020 Parijs tas 2.55

Foto’s van Richard Avedon en Edward Steichen

De tweede helft van de expositie behandelt de belangrijkste codes van de Chanel-stijl, door de gebruikte materialen, kleuren en technieken. Zoals de dubbelgestikte handtas, de tweekleurige pumps, de rol van juwelen en uiteraard het gebruik van tweed. Tussen al dat moois hangen er geweldige foto’s van Chanel zelf en mannequins in haar creaties, gefotografeerd door grootheden als Richard Avedon, Edward Steichen, William Klein en André Kertész.

Zucht.

Het is te hopen dat het reisadvies voor Parijs weer snel geel kleurt, want hiervoor springen wij graag in de Thalys… !

Gabrielle Chanel. Manifeste de Mode, t/m 14 maart 2021 in Parijs. Meer informatie: www.palaisgalliera.paris.fr

*Revenons à nos moutons (laten we terugkeren naar onze schapen): Franse uitdrukking die betekent: we dwalen af…!


Gabrielle Chanel en Suzy Parker – Richard Avedon (1959)

Expositie Chanel 2020 Parijs Tailleur uit 1926

Rue Cmabon expositie Coco Chanel 2020
Mannequin Rue Cambon, foto van Farnçois Kollar (1937)

Chanel expositie jurken

LEES OOK:
Steengoede mode-programma’s op TV5MONDE
Tweedehands Chanel-winkel in Parijs (insidertip!)
10 stoere vrouwen uit de Franse geschiedenis
Musée Yves Saint-Laurent in Parijs

Tekst: Nicky Bouwmeester Beeld: Palais Galliera

Integrale fotocredits  Portretten: Richard Avedon. Gabrielle Chanel et Suzy Parker habillée par Chanel, Paris, Janvier 1959. Richard Avedon. Gabrielle Chanel and Suzy Parker dressed by Chanel, Paris, January 1959 © The Richard Avedon Foundation. Henry Clarke. Marie-Hélène Arnaud en tailleur Chanel. Photographie publiée dans Vogue US, 1er mars 1958 Henry Clarke. Marie-Hélène Arnaud in a Chanel suit. Published in Vogue US, March 1, 1958 Paris Musées © Henry Clarke, Musée Galliera / Adagp, Paris 2020 André Kertész. Coco Chanel – Années 30 André Kertész. Coco Chanel in 1930s © Ministère de la Culture – Médiathèque de l’Architecture et du Patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / André Kertész  François Kollar. Mannequin descendant l’escalier du 31 rue Cambon. Photographie publiée dans Harper’s Bazaar, 15 septembre 1937. François Kollar. Model descending the staircase at 31 rue Cambon. Published in Harper’s Bazaar, September 15, 1937 © Ministère de la Culture – Médiathèque de l’Architecture et du Patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / François Kollar

 Stukken:  (rode jurken) Robe du soir, printemps-été. 1955, Mousseline de soie rouge, Evening gown, Spring-Summer 1955, Red silk chiffon, Paris, Patrimoine de CHANEL {rechts} Robe du soir, automne-hiver 1970-1971, Mousseline de soie rouge, Evening gown, Autumn-Winter 1970-1971, Red silk chiffon, Paris, Palais Galliera. Julien T. Hamon. (zwarte jurken) {links} Robe, automne-hiver 1964-1965. Cloqu. de coton et organza noir. Dress, Autumn-Winter 1964-1965. Black cotton cloqué and black organza. Paris, Palais Galliera {Rechts} Robe, printemps-été 1959. Mousseline noire, satin de soie noir, p.te de verre turquoise, strass. Dress, printemps-été 1959. Black chiffon, black silk satin, turquoise pâte de verre, rhinestones. Paris, Patrimoine de CHANEL Foto Julien T. Hamon (schoen) Prototype du soulier bicolore, création CHANEL r.alis.e par Massaro, vers 1961. Chevreau beige, satin de soie noir. Prototype of the twotone sling-back shoe Designed by CHANEL made by Massaro, 1961. Beige kid, black silk satin. Paris, Patrimoine de CHANEL. Foto Julien T. Hamon. (handtas) Sac 2.55, entre 1955 et 1971. Agneau teint en noir matelass., m.tal dor., fermoir. tourniquet. The 2.55 Flap Bag, between 1955 and 1971. Quilted black-dyed sheepskin, gold-plated metal, twist clasp Paris, Patrimoine de CHANEL. Foto Julien T. Hamon (tweed) {links} Tailleur, printemps-été 1961 Tweed ficelle, gros-grain rouge gans. marine, m.tal dor. Tailleurs (detail), Spring-Summer 1961 Ficelle tweed, navybraided red grosgrain Paris, Patrimoine de CHANEL{Rechets} Tailleur, printemps-été 1961. Tweed chin. ficelle, gros-grain rouge gans. marine, m.tal dor. Tailleurs (detail), Spring Summer 1961 Ficelle tweed, navybraided red grosgrain Paris, Patrimoine de CHANEL Foto: Julien T. Hamon. (tailleur 1926) Ensemble robe et veste, printemps-.t. 1926. Toile de soie ivoire, taffetas de soie noir. Dress and coat ensemble Spring-Summer 1926. Ivory silk fabric, black silk taffeta. Paris, Patrimoine de CHANEL Foto : Julien T. Hamon (mantelpakje jaren ’20) Tailleur, entre 1927 et 1929 Tweed de laine chin. brun et écru. Tailleur, between 1927 and 1929. Brown and off-white speckled wool tweed Paris, Patrimoine de CHANEL. Foto Julien T. Hamon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *