frankrijk.nl

Les Petits Mouchoirs: het vervolg is uit!

Goed nieuws voor de liefhebbers van Les Petits Mouchoirs. Vanaf volgende week draait het vervolg op de succesfilm over een Franse vriendengroep op vakantie in Cap Ferret. Beter dan het eerste deel? Slechter? Geen van beide eigenlijk.

De nieuwe Franse bioscoopfilm Nous finirons ensemble biedt precies wat Les Petits Mouchoirs (2010) van regisseur Guillaume Canet ook leverde: een luchtige, bij vlagen zeer vermakelijke vertelling over het wel en wee van een groep Parijzenaars met Eerste Wereldproblemen. De vrienden – inmiddels veertigers – komen als verrassing op bezoek bij Max (François Cluzet), die 60 jaar wordt. Niet alleen die leeftijd maar ook zijn plots minder glorieuze financiële situatie, maken dat Max neurotischer is dan ooit.

Franse film met François Cluzet, Marion Cotillard, Benoit Magimel en Laurent Lafitte Gille Lelouche

Vriendenvakantie aan het Bassin d’Arcachon

Bovendien blijken de vrienden elkaar al diverse jaren uit het oog te zijn verloren. Hun verzoening komt tijdens deze geïmproviseerde vakantie geleidelijk en met veel haperingen tot stand. Benoît Magimel, die in het eerste deel als biseksueel uit de kast kwam, is aanwezig met zijn vriend én zijn ex-vrouw en kinderen. Terwijl zijn eerder zo timide ex ineens druk is met Tinder. Marion Cotillard heeft het er op haar beurt moeilijk mee dat ze als alleenstaande moeder geen vrijheid meer heeft. En het personage van Gilles Lellouche heeft het aan de stok met de dominante au-pair die voor zijn jonge dochter zorgt.

bioscoopfilm Nous finirons ensemble

Opgevoerde feelgood

Al deze (niet erg uitgediepte) beslommeringen zorgen voor enkele komische situaties. Dit vrienden-onder-elkaar-gebeuren in een werkelijk waanzinnig mooi vakantiehuis draagt ook veel bij aan het prominente feelgoodsfeertje. En om dat gevoel nog wat aan te dikken trok regisseur Canet alle registers open met de filmmuziek (Brian Ferry, Boney M, Cindy Lauper, Nena, Nina Simone). Werkt prima. Want na het zien van deze film heb je best zin om met tien van je beste vrienden oesters te eten en eindeloos veel flessen wijn open te trekken met uitzicht op de Atlantische Oceaan.

Nous finirons ensemble, vanaf donderdag 6 juni 2019 in de Nederlandse bioscopen. Trailer

Naschrift 3/6/2019: De winnaars van de filmkaartjes-winactie zijn: Betty Jaasma, Anneloes van Voorden en Monica Pol – van harte gefeliciteerd, het pakket komt snel jullie kant op!

bioscoopfilm Nous finirons ensemble