frankrijk.nl

Nieuwe Vélib voor Parijs

Parijs heeft andere stadsfietsen: benieuwd hoe die eruit zien? De nieuwe Vélib’s hebben een paar voordelen op het oude model. 

Montmartre nu ook bereikbaar

Vanaf 1 januari 2018 is Parijs overgegaan op een nieuw type leenfiets. Exit het grijze design van de ontwerper Patrick Jouin. Enter het model van de firma Smovengo uit de Hérault, dat ook gebruikt wordt in Montpellier, Avignon en andere Europese steden. De nieuwe fiets is steviger en iets lichter en het grootste verschil is dat 20% van de fietsen straks elektrisch is. Een andere belangrijke vernieuwing is dat de nieuwe Vélib ook achtergelaten kan worden bij fietsstations die al vol zijn. In dat geval parkeer je de fiets net buiten een rek en check je uit via de kaartlezer op het stuur.

Nieuwe Velib in Parijs fietsenplan

Vélib 2.0

De nieuwe fietsen worden sinds januari 2018 ingevoerd maar dat proces heeft veel vertraging opgelopen. Vooralsnog heeft Smovengo nog maar 600 van de voorziene 1400 stations kunnen openen vanwege technische problemen. Wat er met die 20.000 oude Vélibs fietsen gebeurt is niet bekend. De gemeente legt die verantwoordelijkheid bij reclamebedrijf JCDecaux, die de Vélib voorheen exploiteerde.

Nieuwe Velib in Parijs fietsenplan

Al gezien in Amsterdam…!

Hoewel Vélibs Parijs in principe niet mogen verlaten, worden de fietsen al jaren op de vreemdste plekken aangetroffen. Van Amsterdam tot Casablanca – zie dit artikel! Alleen zijn die grappenmakers wel hun borg van €150 kwijt natuurlijk…

velib-gevonden-in-amsterdam-topito-2018

Meer informatie over de nieuwe Vélib op de site van de gemeente van Parijs.

Beeld: CC/Smoove-Vélib-Ville de Paris

LEES OOK:
Kidstour, leuke fietstocht door Parijs

2 reacties op “Nieuwe Vélib voor Parijs”

    • Nicky schreef:

      Klopt Peter, is Parijs ook niet heel blij mee, en er gaan stemmen op om deelfietsen een speciale belasting te laten betalen voor het gebruik van de openbare ruimte voor geldelijk gewin. Aan de andere kant roept burgemeester Annie Hidalgo heel hard dat Parijs de stad van de fietsers moet worden, dus al te negatief kan ze ook weer niet zijn over nieuwe initiatieven op dit gebied…