frankrijk.nl

De ringweg rond Parijs: 7 dingen die je moet weten

Kalm blijven op de Périphérique, zo doe je dat. De beruchte ringweg van Parijs hoeft geen obstakel te zijn op weg naar het Zuiden, als je deze dingen onthoudt. Van voorrangsregels, de maximale snelheid, de milieusticker tot alternatieve routes.

1. Binnenring en buitenring: de 2 rijrichtingen

Je komt nog maar net in de buurt van de periferie en meteen al van die verwarrende kreten. Phériphérique intérieur en Phériphérique extérieur, wat moet je daarmee? Geen paniek, dit is simpelweg de manier om de 2 richtingen van de ringweg aan te geven. Onthoud dit:

Phériphérique intérieur (=oostwaarts)

Dit is het binnenste weggedeelte van de ring waarop het verkeer volgens de wijzers van de klok rijdt, ofwel rechtsom. (dus: als je vanaf het noorden komt aanrijden in oostelijke richting)

Phériphérique extérieur (=westwaarts)

Het buitenste weggedeelte van de ring waarop het verkeer in de tegengestelde richting van de wijzers rijdt, ofwel linksom. (dus: als je vanaf het noorden komt aanrijden in westelijke richting)

De afkorting BP – ook veel te zien – staat voor Boulevard Périphérique.

Ring van Parijs

2. Voorrang voor invoegers!

Invoegend verkeer heeft voorrang op de ringweg van Parijs (anders dan op de Franse autoroutes!) dus je mag in principe doorrijden als je aankomt. Eenmaal op de ring moet je steeds voorrang verlenen als je op de meest rechtse baan blijft. Handigst is daarom de 2e rijbaan van rechts te kiezen: wel dicht bij de afslagen, maar je hoeft niet steeds plek te maken voor invoegers.

ringweg van Parijs onderweg naar Zuid-Frankrijk

3. Ken de naam van jouw afslag ofwel de ‘Porte’

De 30 afritten van de ringweg heten Portes. Om je goed te kunnen oriënteren is het slim vooraf te kijken welke ‘poort’ je moet hebben voor jouw knooppunt. Gek genoeg worden de poorten namelijk consequenter genoemd dan de namen van de verbindende autosnelwegen. Vooral op de digitale verkeersborden met real-time  file-informatie.

A1 (Lille/Noord-Frankrijk): Porte de la Chapelle

A4 (Straatsburg/Oost-Frankrijk): Porte de Bercy

A6 (Lyon/Zuidoost-Frankrijk): Porte d’Orléans

A10 (Nantes/Bordeaux/A20/Zuidwest-Frankrijk): Porte d’Italie

A13  (Normandië/West-Frankrijk): Porte d’Auteuil

Kaartje ring Parijs

 

 4. Maximale snelheid op ring van Parijs: 70 km/uur

Op de ringweg mag je niet harder dan 70 km/uur en op minstens 8 plekken staan flitspalen om je daaraan te houden. En jawel, boetes uit Frankrijk krijg je tegenwoordig netjes thuisbezorgd in Nederland. En let op, op delen van de ringweg kan een tijdelijk maximum van 50 km/uur gelden, tijdens dagen van extreme luchtvervuiling of werkzaamheden aan de weg bijvoorbeeld. Dus houdt de digitale informatieborden langs de weg goed in de gaten.

periferie ringweg peripherique Parijs Paris

5. Niet schrikken 

Motorrijders en scooters creëren vaak een extra rijbaan tussen de 2 meest linkse rijbanen van de ringweg. Dus als je helemaal links rijdt, word je hierdoor regelmatig rechts ingehaald door toeterende motorrijders. Laat je daardoor vooral niet opjagen, maar houd er wel rekening mee via je spiegels.

6. Tijdstippen om Parijs te vermijden

Het doordeweekse spitsuur kan heftig zijn in Parijs en daarom is het slim om de periferie ‘s morgens tussen 7.00 en 10.00 uur en ’s avonds van 15.30 tot 21.00 uur te vermijden. In de zomervakantie en vooral op zwarte zaterdagen kun je de hoofdstad het beste van 9.00 tot 15.00 uur proberen te ontlopen.

Kom je toch rond die tijd in de buurt van Parijs, check de actuele verkeersinformatie van Groot-Parijs op de website www.sytadin.fr of luister (al voor luchthaven Charles de Gaulle) naar de verkeersradiozender 107.7 FM, om te horen hoe het ervoor staat. Dan kun je tijdig nog besluiten de A86 te pakken, de ring rond groter Parijs (zie hieronder).

7. Milieusticker voor Parijs: wel of niet voor ring?

Er is veel te doen geweest over de nieuwe milieusticker die je sinds begin 2017 nodig hebt om Parijs in te rijden. Officieel is deze alleen verplicht op doordeweekse dagen in de binnenstad en dus niet op de ringweg. Echter, op 22 juni jongstleden bleek dat de prefectuur van Parijs de verplichte zone tijdens periodes van grote luchtvervuiling tijdelijk kan vergroten tot ‘Intra A86’. Dat wil zeggen het gebied binnen de autoroute A86 die als een grote ring een stuk verder rondom Parijs loopt (zie kaartje). Op die specifieke dagen heb je de milieusticker dus ineens wél  nodig op de ring van Parijs. Ons advies: bestel het milieuvignet gewoon het kost maar €4,21.

A86-rond-Parijs

Alternatieve routes rond Parijs

Soms is het een slimmere optie om de A86 te pakken, deze ringweg rond Groot-Parijs is langer maar heeft vaak ook veel minder files. Voor Zuidoost-Frankrijk kun je vanaf de A1 dan het beste eerst een stuk A3 nemen en daarna de A86, die naar de A6 aan de zuidkant van Parijs voert. Wie naar Normandië/West-Frankrijk wil moet via de A86 wel door een lange autotunnel, de Duplex A86: let op, mét tol & niet voor campers! Andere alternatieve route voor reizigers in (zuid-)oostelijke richting is de Francilienne/A104 en N104via Marne La-Vallée (of via Evry op de terugweg). Via deze laatstgenoemde snelweg rondom Parijs rijd je meer dan 30 km om, maar op de drukste uren kun je er tijd mee winnen.

Tekst: Nicky Bouwmeester  Beeld: Matthieu Milliot (opening), Metro Centric, CC/Steve Shupe, Nicky Bouwmeester, Wikicommons

LEES OOK:
Sneller doorrijden op de Franse snelwegen, zo doe je dat
De mooiste dorpen en steden langs de autoroutes
17 dingen die Franse grappig vinden aan Nederlanders

21 reacties op “De ringweg rond Parijs: 7 dingen die je moet weten”

  1. Eddy van cauwenbergh schreef:

    Geachte, uw wegenuitleg is heel duidelijk.Wij ver-
    trekken op 08 juni (vrijdagmorgen)naar spanje met eerste halte:Perpignan.Wij komen aan op ring
    parijs rond07:45h.Wij rijden over limoges-poitiers
    toulouse.Rij ik goed als ik phéri.EST volg en hem pas verlaat aan porte D’IVRY?? Dank voor Uw reactie;
    M V G.

    • Nicky schreef:

      Beste Eddy, Volgens ons moet je niet vanaf Parijs dan de A10 hebben, daarna de A71 en vervolgens de A20. Poitiers doe je hierbij niet aan.
      Parijs kun je dan inderdaad via de oostkant passeren vanaf A3 > periferie EST ofwel intérieur> stukje A6 – die bij Porte d’Italie begint – en daarna de A10, richting Orléans-Chateauroux-Limoges-Montauban. Mocht je toch belsuiten het rustig aan te doen en onderweg te willen stoppen: dit zijn leuke B&B’s met Nederlandse eigenaren vlakbij de A20!
      https://www.frankrijk.nl/2017/07/tussenstops-autoroute-slaapadressen-tussen-parijs-toulouse/

  2. Conny de Rooij schreef:

    Wij gaan in september voor het eerst naar de dordogne.Wij wonen in Bergen op Zoom. Ik vind het best spannend, vooral bij Parijs. Ik lees dat er diverse route’s zijn , kan iemand mij een tip of advies geven hoe ik het beste kan rijden.

    • Frederic schreef:

      Hoi hoi
      Ik kom zelf uit de Dordogne en werk in Nederland. Het is heel makkelijk, gewoon richting Breda, Antwerpen, Kortrijk, Gent, Lille en dan door rijden tot Parijs, dan ziet u meteen boorden met alleen Bordeaux-Nantes, volgen. Dan komt u vanzelf uit Parijs. Wel niet te snel rijden want in het algemeen moet u links aanhouden. Het liefst op zaterdag of zondag rijden. Het is nu september en Parijs wordt rustig richting het mooie zuiden. Mocht u nog meer vragen hebben geen probleem. Fred uit Sarlat, Dordogne.Veel plezier

  3. Geesje Visser schreef:

    Hallo allemaal,

    Wat is dit een fijne site zeg, goede voorbereiding voor onze vakantie dit weekend! Wij rijden altijd via Lyon naar het zuiden, maar dit keer pakken we Parijs (ook nog eens voor het eerst) aangezien onze bestemming vlakbij Millau is. Kunnen jullie ons vertellen wat we dan aan moeten houden? Wij vertrekken s’avonds dus ik denk dat wij rond 2u s’nachts Parijs naderen. Ik las ook dat navigatie nogal voor verwarring kan zorgen, zie dat ons zo gebeuren..

    Groetjes Geesje

    • Nicky schreef:

      Hoi Greetje, Millau bereik je via de A71 en de A75 en daarvoor moet je vanaf Parijs eerst de A10 via Orleans volgen.

      Ik zou daarvoor bij Porte de Saint-Cloud (aan westkant Parijs, dus daarvoor pak je de PERIPHERIQUE EXTERIEUR/rechtsom) de sortie nemen en de richting BORDEAUX aanhouden. Dan rijd je eerst op de N118 en dan kom je vanzelf uit op de A10 richting Orleans. Daarna A71 aanhouden.

  4. Kat schreef:

    Heb net een overtreding gekregen op Périphérique intérieur, Porte Bercy richting Porte D’Ivry. Reed 63. Was/ben overtuigd dat ik daar borden had gezien van 70km (extra opgelet na het zien van de flits). Volgens de overtreding is de snelheid daar 50km. Kan iemand dit bevestigen? Ik was hier zeer verrast over toen ik zag flitsen.

    • Nicky schreef:

      Hoi Kat, he, vervelend zo’n boete..

      Ik vrees dat dit te maken heeft met de wegwerkzaamheden die aan de gang zijn rond Quai d’Ivry.. zie ook dit waarschuwinkje in ons artikel hierboven “NB! Tot eind 2016 zijn er werkzaamheden op de buitenring ter hoogte van Quai d’Ivry (waar je de Seine overgaat aan de oostkant van Parijs, op het kaartje hierboven op de hoogte van A4/Porte Bercy)). Daar is de maximum snelheid 50 km/uur.”

  5. Flora schreef:

    Ik rij vierkeer per jaar van Cahors naar Roosendaal
    Volgens mij kom ik nog steeds aan bij 110km ga wisselend over naar 90km stukjes van 70km ij werkzaamheden is het 50km dus let op.
    1x in deze zestien jaar een bon gehad. Betaal hem snel. Dan verdubbelt hij niet ik had 8 km gehard gereden moest 48 euro betalen.
    Ik gaf net mijn Franse e-mail dres op …. Toen werd er gezegd dat dit niet, klopte nou hij klopt al jaren want ik woon in Frankrijk vr. Gr Fl.

  6. Ina schreef:

    Beste Nicky
    Bedankt voor je antwoord. Ik heb dus inderdaad een bekeuring gekregen voor het overschrijden van de maximale snelheid van 50 km op de peripherique. En dit was inderdaad ”s nachts. Dus die maatregel is al ingevoerd. Ik vind het wel verwarrend want volgens mij heb ik toch echt borden met 70 km gezien. Maar ik neem aan dat ik er vanuit kan gaan dat ik die bekeuring niet zomaar krijg. Dus een waarschuwing voor vakantiegangers: ’s nachts is de maximale snelheid toch echt 50 km.
    Met vriendelijke groeten
    Ina la Faille

    • Nicky schreef:

      Als er werkzaamheden zijn (ook vaak ’s nachts) of een smog-piek, dan gaat de toegestane snelheid tijdelijk of op sommige plekken naar beneden, misschien was dat van toepassing in jouw geval, maar dat staat dan aangegeven op de digitale borden. De standaardborden rond de ringweg zeggen 70 km/uur (vandaag nog weer even extra goed op gelet nav jouw vraag) dus dat heb je goed gezien.

      • Ina schreef:

        In mijn geval was er geen smog-piek en waren er geen wegwerkzaamheden. Misschien loont het om toch bezwaar in te dienen.

  7. Ina schreef:

    Ik vroeg me iets af. Volgens dit artikel is de maximale snelheid hier 70 km. Klopt di wel? Heeft iemand al eens een bekeuring gekregen omdat volgens de Franse overheid de snelheid 50 km is?

    • Nicky schreef:

      Beste Ina, voor zover wij weten is de maximale snelheid op de ringweg van Parijs nog steeds 70 km/uur. Deze regel is in 2014 ingevoerd (daarvoor was het 80 km/uur). Wel is er sindsdien gesproken (oa door burgemeester Annie Hidalgo) over mogelijke verdere verlaging naar 50 km/uur (’s avonds en ’s nachts, uit veiligheids- en milieuoverwegingen) maar die maatregel is (nog) niet ingevoerd. Lokale of tijdelijke aanpassingen van deze limite de vitesse op de ringweg zijn er natuurlijk wel, daarvoor moet je de digitale instructieborden volgen, zoals op elke autoweg.
      Je hebt gelijk als je bedoelt dat 50 km/uur de max snelheid is binnen de bebouwde kom, maar die regel geldt niet voor de ringweg van Parijs.

  8. Dekiere Greta schreef:

    IK kom uit Belgie (Kortrijk), dicht bij Rijsel.
    Ik wil met de auto naar Loirestreek en wil graag Parijs vermijden (bestemming bv. Blois).
    Is er een alternatieve gemakkelijke weg zonder te veel km omweg ?
    Dank

    • Josee schreef:

      Beste Greta, wellicht heb je hier wat aan? Deze info vonden wij op https://www.camping-frankrijk.nl/forum/topic.aspx?id=12600
      – optie 1, via Brugge/ Oostende/Calais/Rouen/Le Mans/ Tours;
      – optie 2, via Lille/ Amiens/ Rouen/ Le Mans/ Tours.

      De route over Rouen/Le Mans is veel rustiger en mooier rijden (mooi heuvelachtig gebied o.a. voor Rouen).
      Het is over Parijs misschien in kilometers iets korter, maar omdat de route over Rouen en Le Mans (sinds kort helemaal snelweg) rustiger is win je dit verschil terug. Bovendien rekenen de routeplanners meestal via de Boulevard Periferique of via de A86. Ga je via Parijs via de Francilienne (de 104), dan rij je ook al een flink eind om.

  9. annet schreef:

    Moet je als je de A6 op moet, interieur of exterieur rijden?We gaan naar de Dordogne

    • Nicky schreef:

      Hoi Annet, als je naar de Dordogne gaat dan heb je de vanaf Parijs de A10 nodig (en veel later de A71 en A20). Meestal stuurt de routeplanner je vanaf de A1/Lille-Parijs via de A3 (begint bij luchthaven Roissy-Charles de Gaulle) de ring op. In dat geval volg je de ‘périphérique intérieur’ (zuidwaarts/richting aeroport Orly) en daarna volg je de borden naar de A6B naar Bordeaux/Nantes, deze gaat over in de A10 richting Orléans.

      Maar wat zeggen de hardcore Dordogne-gangers? Heeft iemand speciale tips voor Annet??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *