frankrijk.nl

Ed van der Elsken-expositie in Parijs

Het Jeu de Paume opende gisteren een retrospectief van het werk van de Nederlandse fotograaf Ed van der Elsken. Ook in Parijs zijn diens foto’s van het Saint-Germain-des-Près van de jaren ’50 namelijk nog lang niet vergeten. Nicky ging kijken.

Museum Jeu de Paume in Parijs

Naast me lacht een grijze Parisienne hardop om de uitspraken van twee Amsterdamse straatjochies in de filmprojectie voor ons. Ed van der Elsken filmde ze terwijl ze in de gracht zwemmen, op een hete zomerdag in de jaren ’80. Ze lachen uitdagend in de camera en vertellen waarom dat grachtenwater toch echt schoner is dan een ‘volgezeken’ zwembad. Hun sproeten glimmen in de zon en het plat Amsterdams weergalmt vrolijk door de koele zaal van het bekendste fotomuseum van Parijs, het Jeu de Paume.

Jeu de Paume tentoonstelling Nederlandse fotograaf Ed van der Elsken

Tweeling op de Nieuwsmarkt, Amsterdam (1956); Jean-Michel Mension (Pierre) en Auguste Hommel (Benny), Parijs, 1953.

Boheems Saint-Germain-des-Prés

Het is niet het eerste moment tijdens de expositie dat ik mezelf betrap op een trots, en vooruit, zelfs een tikje chauvinistisch gevoel. Volks, punk en nozem-Amsterdam heeft een belangrijke plek in de expositie en de Nederlandse namen van veel foto’s geven me een warm gevoel zo ver van huis. ‘Blinde accordeonist op een van de grote boulevards, Parijs‘ staat er groot naast een foto. Ik krijg bijna zin om de titel hardop voor te lezen aan de Franse bezoeker naast me. Onzin natuurlijk, want goeie kans dat de kunstminnende Parijzenaren om mij heen Van der Elsken beter kennen dan ik. Zo bekend en érkend is zijn fotoboek Une histoire d’Amour à Saint-Germain-des-Près (1956), waarin de fotograaf de destijds rauwe en artistieke kant van deze wijk in Parijs vastlegde.

Jeu de Paume tentoonstelling Nederlandse fotograaf Ed van der Elsken

Museum in Jardin des Tuileries

Vandaar dat deze expositie van het Stedelijk Museum dus zonder meer een plekje verdiende in het Jeu de Paume, waar altijd grote namen uit de fotografie te zien zijn. Zoals eerder Edward Steichen, Richard Avedon en Willy Ronis. Het museum ligt op een mooi centrale plek, in een hoek van de Tuilerieën, aan Place de la Concorde. Het smalle hoge gebouw werd eind 19e eeuw gebouwd als een van de eerste overdekte tennisbanen ter wereld. Tijdens WOII gebruikten de nazi’s het gebouw als opslag voor van Joden gestolen kunst.

Ed van der Elsken Expo in fotografiemuseum Jeu de Paume Brigitte Bardot

Brigitte Bardot, 1952

Geheim terras met de hele dag zon

Als je deze zomer in Parijs bent is Van der Elsken een leuke gelegenheid om dit mooie fotomuseum eens te bezoeken. ‘La Vie Folle‘ is een erg mooie expositie met behalve foto’s uit Parijs (o.a. een jonge Karel Appel, Brigitte Bardot, muze Vali Meyers) en Amsterdam, ook bijzondere foto’s uit Afrika en Azië. Leuke bijkomstigheid is dat het Jeu de Paume een  nieuw terras heeft, met uitzicht op de Tuilerieën en de grote vijver. Je kunt er (ook zonder museumkaartje) koffie drinken of Japanse hapjes proeven van het bento-restaurant dat ook binnen in het museum zit.

Ed van der Elsken – La Vie Folle, t/m 24 september 2017 in Jeu de Paume, 1 place de la Concorde, Parijs. Entrée €10, dagelijks behalve maandag. Meer informatie: www.jeudepaume.org

Terras van het museum Jeu de Paume

Jeu de Paume tentoonstelling Nederlandse fotograaf Ed van der Elsken

Vali Myers (Ann), Roberto Inigez-Morelosy (Manuel) en Geraldine Krangold (Geri), Paris, 1950.

Fotograaf Ed van der Elsken in Jeu de Paume

Meer bekende foto’s van Ed van der Elsken op deze Pinterest-pagina.

Tekst: Nicky Bouwmeester Beeld: CC Jeu de Paume/Adrien Chevrot (museum); CC Ed van der Elsken. ‘Pierre Feillette (Jean-Michel) et Paulette Vielhomme (Claudine) s’embrassent au café Chez Moineau, Rue du Four, 1953’ (openingsfoto).

LEES OOK:
Het Louvre bezoeken met kinderen
5 mooie kleine museu in de Marais

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *