frankrijk.nl

21 tips voor de metro van Parijs

De goedkoopste kaartjes, beruchte trucjes van zakkenrollers, de handigste lijnen en fouten die je beter niet kunt maken… Ken de metro van Parijs als je broekzak!

1. Bekende metro-misser: dat metrokaartje dat je net in een gleuf gestopt hebt komt er een stukje verderop weer uit, aan de bovenkant van de machine. Niet vergeten het eruit te trekken, anders loop je met veel schwung tegen een gesloten stang.

2. Daarna niet kwijtraken of weggooien, op sommige stations heb je het kaartje weer nodig om de metro te verlaten, bovendien kun je tijdens een overstap op een controle stuiten.

metrokaartje parijs goedkoopste optie

3. Koop liever een carnet (pakket van 10 kaartjes/€14,90) dan losse kaartjes (€1,90), want dat is goedkoper. Kinderen van 4 jaar t/m 9 jaar mogen reizen met kaartjes met een tarif réduit (€7,25/10 stuks). Voor kinderen jonger dan 4 jaar is de metro gratis.

4. Dagkaarten zijn pas interessant als je de metro of bus meer dan 5x op dezelfde dag wilt gaan nemen. De goedkoopste optie is de Mobilis-dagkaart voor 1-2 zones (€7,50 volw).* Daarmee kom je in alle wijken van Parijs binnen de ringweg. De duurdere dagkaart Paris Visite Travel Pass voor toeristen (€12 volw/€6 kinderen) gaat uit van 1-3 zones, maar die derde zone heb je eigenlijk niet nodig, tenzij je naar Versailles of Disney wilt. Kinderen en jongeren onder 26 jaar kunnen in het weekend en op feestdagen gebruik maken van een Ticket Jeunes Week-end voor €4,10, waarmee je een dag onbeperkt mag reizen in 3 zones.

5. Heb je bagage bij je? Schuif die altijd voor je uit bij het draaihekje en duw je tas of koffer erdoor. Dito voor kinderen: zij gaan altijd eerst, dan kan je ze nog helpen als er wat mis gaat.

Metro in Parijs

6. Niet doen: rennen voor een bijna vertrekkende metro op het perron. Overdag komt er elke 2-4 minuten weer een nieuwe en als jij nog wat hyper en nahijgend in de wagon staat, ben je een favoriet doelwit van zakkenrollers.

7. Slim: spreek van te voren met je kinderen af wat ze moeten doen als niet iedereen op tijd uit of in de metro kan stappen. Gebeurt vast niet, maar de paniek is een stuk minder groot als er toch iets misgaat.

8. Als je op zoek bent naar een hotel in Parijs en je vergelijkt meerdere mogelijkheden, dit zijn de 2 handigste metrolijnen om in de buurt te hebben: metrolijn 1 (oost-westverbinding langs Champs-Elysées, Concorde, Tuilerieën, Louvre, Marais en Bastille) en metrolijn 4 (noord-zuidverbinding van Gare du Nord naar Saint-Germain-des-Près en Montparnasse).

9. Let op, zakkenrollers in de metro van Parijs zijn wel vermomd als toeristen-familie’ (inclusief plattegrond en kinderen, triest maar waar), dus wees altijd op je hoede. Groepen meisjes van een jaar of 15 zijn helaas ook verdacht, zelfs al lijkt het of ze enkel oog hebben voor elkaar.

Pickpockets

Lees ook: leuke , goedkope hotels in Parijs

10. Oppassen in metrolijn 9, die langs bekende sights als de Eiffeltoren en Champs-Elysées gaat. Hierin komen veel zakkenrollers die het speciaal voorzien hebben op toeristen. Zodra ze buitenlands horen spreken ben je een doelwit, dus wees in deze metro extra alert. Hetzelfde geldt voor metrolijn 1.

11. De metrolijnen 2 en 6 rijden deels bovengronds en dat biedt een ander perspectief op de stad. Voor lijn 2 geldt dat voor de stations na halte Jaurès in oostelijke richting, voor lijn 6 vooral vanaf station Cambronne richting Passy. Hier een lijstje met alle bovengrondse metrostations.

12. Met stip de vervelendste metrolijn van Parijs: lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse), deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen, dus vermijden als je kunt.

Lees ook: 15 authentieke bistro’s in Parijs

13. Basisetiquette: weet dat je de klapstoeltjes bij de deuren alleen mag gebruiken als het rustig is in de metro. Zodra er veel mensen binnen komen hoor je op te staan om ruimte te maken. En sommige Parijzenaars zijn niet te beroerd om je daar streng op te wijzen…

14. RATP, het gemeentelijk vervoersbedrijf van Parijs, heeft een heel handige app voor smartphones die ook in het Nederlands vertaald is: Next Stop Paris. Superpraktisch om uit te zoeken hoe je ergens snel komt, waar een metrohalte is en wat de openingstijden van een bezienswaardigheid zijn. Voor een heel groot deel zonder internet de gebruiken. (voor Android en hier voor iPhone).

Metro in Parijs

15. Reis je met een (grote) hond, dan ben je verplicht om om extra kaartje te kopen. Tegen gereduceerd tarief, dat dan weer wel… 

16. Het onhandigste metrostation van Parijs: Abbesses in Montmartre, dat 36 meter onder de grond ligt en een kuitenbijtende trap van 140 treden heeft (of een overvolle lift).

17. Met één metrokaartje kunt je zo vaak overstappen als je wilt (ook op de RER), het blijft 2 uur geldig. Metrokaarten zijn ook te gebruiken in de bus, en ook dan mag je overstappen op een andere bus binnen 1,5 uur. Heel suf alleen: je kunt niet overstappen van metro naar bus of andersom, daarvoor heb je 2 aparte kaartjes nodig.

18. Let op! Stop de metrokaartjes niet bij je muntgeld of vlak bij je mobiele telefoon want dat maakt de magneetstrip onbruikbaar en dan werken de tickets niet meer.

19. Heb je haast? Vermijd Châtelet-Les Halles en Montparnasse als stations om over te stappen, want de metrolijnen liggen hier ver uit elkaar en je moet er lange stukken over een lopende band lopen.

20. Steppen is verboden in de metro! Best handig, een step meenemen als je met kinderen naar Parijs gaat. Maar let op: je mag sinds kort niet meer actief steppen, skaten of rolschaatsen in de metrogangen of op het perron, op straffe van €60 boete. De step in je hand dragen mag wel.

21. En ten slotte, ben je heel zwaar beladen met koffers? Skip de metro en kies een taxi of Uber. Er zijn weinig metrostations met liften en roltrappen, dus je zeult je over het algemeen een breuk in de zo mooie maar stokoude Parijse ondergrondse…

Tekst: Nicky Bouwmeester – copyright frankrijk.nl/2018 Beeld: Flickr/CC Benjamin Bousquet, Aleix Cortès, Katchooo, Luc Legay,  Bert Knot.

* Het Forfait Mobilis (onbeperkt reizen met metro en bus in 2 zones) is geldig op de dag van aankoop van 0.00-24.00 uur, zie hier de tarieven. Volgens de website van RATP is deze kaart bestemd ‘voor inwoners van Groot-Parijs’, maar in de voorwaarden staat nergens dat toeristen ze niet mogen gebruiken. Bij navraag aan het loket werd ons dat bevestigd. 

NB, dit artikel is geüpdate op 12 mei 2018, voor de actueelste informatie over metrotickets in Parijs, kijk op de website van de RATP.

LEES OOK:
20 praktische tips voor Parijs
Parijs met kinderen, 25 leuke tips

De 10 leukste wijken van Parijs

12 reacties op “21 tips voor de metro van Parijs”

  1. Daniel Kenis schreef:

    heel blij met zulke website, toptips!

  2. Carole schreef:

    Sommige metoritjes in #Parijs kun je beter overslaan want.. sneller te voet!! Dat is te zien op deze handige metrokaart van Parijs waarop de afstand tussen twee metrostations is aangegeven in wandelminuten.
    De volledige kaart is hier: http://bit.ly/metrokaart-wandelminuten

  3. Els schreef:

    De metro is snel, maar denk ook eens aan de bus. Er zijn bijna honderd lijnen kriskras door Parijs. De bus is meestal niet de snelste verbinding, maar wel de leukste. Je kijkt naar buiten en rijdt langs allerlei bezienswaardigheden, je komt door leuke buurten en bovendien kun je je voeten eens even rust geven. Let alleen op: als je met een buslijn de hele route heen en terug wilt, moet je voor de terugreis weer een ticket t+ gebruiken. Twee totaal dus.

  4. Jeanette schreef:

    Neem vooral tip twee ter harte! Gisteren moest mijn man zijn kaartje uit de prullenbak vissen (ik had ‘m nog gewaarschuwd!) En nu net op hetzefde station (Bastille) wéér controle: één van onze vier kinderen haar kaartje was blijkbaar niet goed gestempeld en bovendien vekreukeld: € 33,- boete. Ik ben in onvervalst Frans uit mijn dak gegaan (of die sukkels nou echt dachten dat wij zo stom waren om voor de vijf personen te betalen en de zesde zwart te laten rijden….), maar het mocht niet baten. Woest was ik. Nu, een uurtje later kunnen we er hartelijk om lachen: mama die in het Frans over de rooie ging……
    Kortom: houd je kaartje bij de hand totdat je helemaal het metrostation uit bent!

    • Nicky schreef:

      Hoi Jeanette, veel dank voor het delen!! Rechtstreeks uit Parijs en vlak na de woede : -) !

      • Jeanette schreef:

        Graag gedaan (ik zie dat ik in de opwinding wat typfoutjes gemaakt heb 😉 ). We zijn inmiddels weer thuis en hebben er vandaag in de auto nog een paar keer vreselijk om gelachen. Wat ik ook nog even kwijt wil: Tip 8 is ook niet onbelangrijk. Het was af en toe zo druk in de metro dat ik soms echt bang was dat we niet allemaal tegelijk in of uit de metro zouden kunnen komen. Met de kinderen hebben we dus afgesproken: mocht dat gebeuren, uitstappen bij de eerstvolgende halte, de rest volgt dan met de volgende metro (een paar minuten later). Gelukkig was het niet nodig, maar toch een geruststellende gedachte!

  5. Mooie info, complimenten 😉
    Voor mensen met een rolstoel geef ik vaak de tip om een hotel te zoeken bij lijn 14. De andere lijnen geven behoorlijk wat problemen. De meeste treinen zijn niet geschikt voor een rolstoel en vaak is er geen lift. Een andere uitzondering zijn de RER lijnen A en B.
    Een PDF met veel informatie betreffende rolstoel en metro kun je hier vinden: http://www.ratp.fr/en/upload/docs/application/pdf/2010-12/guideacc.pdf
    Niet om te zeuren, maar de losse kaartjes kosten tegenwoordig al € 1,80

    • Nicky schreef:

      Dank Chris, je hebt helemaal gelijk, we passen het aan. En bedankt voor de goeie tip wbt lijn 14, gelijkvloerse ingang en liften inderdaad – handig voor rolstoelgebruikers.

      • Richard schreef:

        Bussen zijn prima rolstoeltoegankelijk in Parijs. Enkele haltes niet (omdat bv het trottoir te hoog is om de plank uit te schuiven) maar dat zijn er maar zeer weinig en wordt aangegeven door de RATP op plattegronden en lijninformatie. Gewoon de bus nemen ipv de metro en daarmee de keuze voor je hotel niet laten beïnvloeden.

        De APP van RATP is ook best goed al heb ik het idee dat tijden meer “richttijden” zijn.

  6. Nikita schreef:

    Kinderen moeten vanaf 4 jaar betalen. Ben op dit moment in Parijs met vijfjarige en moet kaartjes met korting kopen zei de vrouw bij de info.

  7. In aanvulling op Marjan: buiten de spits is het gebruik om in die geautomatiseerde metro’s kinderen voorin te laten zitten, vinden ze prachtig.

  8. Marjan schreef:

    Metrolijnen 1 en 14 zijn compleet geautomatiseerd, zonder chauffeur, heel modern, en meestal heel schoon.
    Om sneller door Parijs te rijden neem ik als het kan de RER. Het metroticket is ook geldig in de RER binnen Parijs.
    De app gebruik ik heel vaak als ik Parijs ben, hij geeft alle mogelijke alternatieven, ook met de bus en hoe lang moet je eventueel lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *