Michel et Augustin, koekjesbakkers met humor
Ze zijn nog niet heel bekend buiten Frankrijk maar daar komt verandering in, want hun koekjes liggen nu ook bij de Albert Heijn! Ontmoet de mafste én intelligentste koekenbakkers van Frankrijk.
Michel et Augustin, wie zijn dat?
“Michel heeft 2 groene planten, 1 fiets en nog maar weinig haar op zijn kop, Augustin heeft een rebelse lok en een bestelbusje met 5 kinderzitjes erin.” Zo omschrijven de twee oprichters van Michel et Augustin zichzelf op de verpakkingen van hun steeds groter wordende assortiment koekjes, yoghurt en aperitief-biscuits. Hun volledige namen zijn Augustin Paluel-Marmont en Michel de Rovira. Tien jaar geleden bedachten deze jeugdvrienden aan de keukentafel van een Parijse studentenflat hoe ze hun zelfgebakken koekjes aan de man konden brengen. Hun keuze voor recepten van kwaliteit en een persoonlijke, humoristische benadering van hun klanten bleek een gouden greep.
Wat is er grappig aan koekjes?
Alles eigenlijk. Sowieso is het een product waar mensen in principe blij van worden en met de juiste presentatie kun je klanten nog vrolijker maken, zo dachten Michel en Augustin. Vandaar de vele grapjes op hun verpakkingen en de positieve en creatieve sfeer die ze rond hun merk creëerden. In dat opzicht zijn deze Franse koekenbakkers al vaak vergeleken met het Amerikaanse ijsmerk Ben & Jerry’s. Ook Michel et Augustin heeft opvallende productnamen en zelfs de ingrediëntenlijst is met humor gebracht. (“Hoeveel calorieën? Ach, niets om een hele mammoet van te maken”).
En dat werkt?
Jazeker, dat werkt als een dolle, want de vrolijk uitziende verpakkingen van Michel et Augustin kom je inmiddels tegen bij meer dan 8.000 verkooppunten in Frankrijk. Bij de kassa van de Monop’, in het schap van alle grote supermarkten, op het station en zelfs in de bars van de TGV en de Thalys. Het huiskamerbedrijfje uit 2005 heeft vandaag een omzet van 30 miljoen euro per jaar en is nog voor 30% in handen van de eigenaren, hun familie en vrienden.
En wat is dan de link met Starbucks?
Geweldig verhaal. En heel typerend voor de goede marketing- en mediastunts van Michel et Augustin. De Amerikaanse directie van Starbucks vroeg in juni 2015 een aantal proefproducten aan bij het Franse bedrijfje. Maar in plaats van gewoon een koerier te sturen, besloten twee werknemers van Michel et Augustin de koekjes zelf weg te brengen naar het hoofdkantoor van Starbucks in Seattle. Via een grote social-mediacampagne vroegen ze om een persoonlijke koffiedate met de CEO van Starbucks (#AllezHowardUnCafé = kom op Howard, een kop koffie!). Dat lukte en Starbucks zegde toe om de koekjes in een deel van de Amerikaanse, Franse en Britse filialen te verkopen. De hele actie en de reis is vastgelegd in geestige filmpjes, die slim gebruikt zijn voor de eigen PR.
Dat is een mooie stunt van die Franse jongens.
Grappig hè? En het is lang niet de eerste keer dat ze zo het nieuws halen. Zo introduceren oprichters Michel en Augustin bijna al hun nieuwe producten halfnaakt en beplakt met koeienvlekken. Ook is in een You Tube-filmpje te zien hoe de jonge personeelsmanager van het bedrijf op zoek gaat naar nieuw talent door haar vacatures door de metro van Parijs te roepen (“Kent u nog iemand die iemand kent die iemand kent die heel goed is in het ontwerpen van websites?”). En ook leuk bedacht: het bedrijf organiseert elk jaar het evenement Une Nuit à la Belle Etoile in diverse grote Franse steden, waarbij vrienden en gezinnen een hele nacht in een stadspark blijven picknicken, feesten en slapen.
Goed, het zijn dus marketing-geniën, maar hoe smaken die koekjes nou?
Het merk begon met petits sablés. Inderdaad heerlijk eenvoudige zandkoekjes met een lichte botersmaak en subtiele toevoegingen zoals maanzaad of kleine stukjes chocolade. Tien jaar later zijn er naast dit soort producten met een Franse achtergrond (zoals ook de geslaagde petites baguettes) steeds meer cookies in Amerikaanse stijl. Ook bestaat er een hele serie hartige koekjes voor het aperitief. Zoals lekker pittige zandkoekjes met Beaufort, de bekende Franse Alpenkaas. Net als bij alle producten van het merk komen de ingrediënten voor bijna 100% uit Frankrijk zelf.
Is het merk ook te koop in Nederland?
Voorlopig nog niet, tenminste… dat dachten we. Maar gelukkig belden we gisteren nog eens met de persafdeling van Michel et Augustin en toen kregen we ineens een SCOOP te horen. Blijkt dat de exportmanager een deal heeft afgerond met Albert Heijn. Even checken en ja hoor: ze staan in de schappen!
Onder: goedkeuring van de kaaskoekjes van Michel et Augustin door het jonge maar uiterst kritische test-panel van frankrijk.nl
Tekst: Nicky Bouwmeester
